به بهانه هفته مبارزه با سرطان

مصرف سیگار یکی از مهمترین عوامل خطر سرطان کلیه و مثانه در زنان است

سمیراسبزی: هفته ملی مبارزه با سرطان با شعار «من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده و جامعه ام»
مصرف سیگار یکی از مهمترین عوامل خطر سرطان کلیه و مثانه در زنان است
1402/11/17 - 10:12
تاریخ و ساعت خبر:
189761
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در کبودراهنگ، سمیراسبزی طی یادداشتی نوشت: هفته ملی مبارزه با سرطان با شعار «من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم ، خانواده و جامعه ام» عامل خطر دخانیات بعنوان عامل خطر ثابت شده در ایجاد حداقل 8 نوع سرطان از جمله دهان، حنجره، ریه، پانکراس ،مثانه ،کلیه، مری و معده و عامل احتمالی در سرطان های روده بزرگ ،دهانه رحم ،سرطان خون ،کبد ،غدد فوق کلیوی ،کیسه صفرا ،حفره بینی وسینوسها می باشد.
مصرف سیگار یکی از مهمترین عوامل خطر سرطان ریه است، مواجهه زودرس با دود سیگار مخصوصاً در کودکان و نوجوانان خطر سرطان ریه را چندین برابر افزایش می‌دهد.
سیگار باعث بروز ۹۰٪ سرطان های ریه و ۸۳٪ مرگ ومیر ناشی از سرطان ریه دراثر استعمال دخانیات است، با مصرف روزانه ۲۰ نخ سیگار خطر سرطان لوزالمعده در مردان ۵ برابر و در زنان ۶ برابر می شود .
مردان سیگاری ۷۰٪ و زنان سیگاری ۴۰٪ احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه و مثانه دارند، بیش از ۴ هزار ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که بیش از ۴۰ نوع آن سرطان زا است .
مصرف تنباکو در فرمهای جویدنی ومصرف پیپ یک عامل خطر مهم برای سرطان های دهان،حلق و مری است ،افراد سیگاری ۲ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.
مقدار نیکوتین قلیان به قدری بالاست که چندین برابرسیگار حاوی نیکوتین است، قلیان به خاطر ذغالی که در سوختن آن بکار می رود خیلی بیشتر حاوی مونوکسید کربن است.
✍️سمیراسبزی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
هفته ملی مبارزه با سرطان، سرطان، سیگار، سرطان ریه، سرطان کلیه و مثانه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو