نجیبه معصومه خبرنگار ارومیه ای؛

خبرنگاران در بازگو کردن مشکلات مردم و حل و رفع آن پیشقدم هستند

نجیبه معصومی یکی از بانوان فعال در عرصه خبرنگاری شهرستان ارومیه است که با فعالیت های متعددش در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی برای اهالی رسانه چهره ای شناخته شده است.
خبرنگاران در بازگو کردن مشکلات مردم و حل و رفع آن پیشقدم هستند
1402/05/18 - 09:34
تاریخ و ساعت خبر:
152327
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - هفدهم مرداد ماه، سالروز نکوداشت شهادت شهید والامقام "محمود صارمی" خبرنگار خبرگزاری ایرنا به دست گروهک تروریستی طالبان در شهر هرات افغانستان که به نام "روز خبرنگار" نامگذاری شده است فرصتی ارزشمند و گرانبها برای پاسداشت مقام شامخ انسان‌های فرهیخته‌ای است که با ایثار جان به شرافت این حرفه مقدّس اعتباری فزون‌تر بخشیده و به سوگندشان به قلم و قداست آن تا انتها وفادار ماندند و به همه ثابت کردند که خبرنگاران، راویان صدّیق اطلاعات و اخبار هستند که در مسیر بقای حقیقت تا آخرین لحظه دست از تلاش برنمی دارند. روز خبرنگار، فرصت خوبی است تا اندکی از سختی‌ها و درد دل‌های این قشر تلاشگر بیان شود. به همین مناسبت با یکی از خبرنگاران ارومیه مصاحبه ای انجام داده ایم که شرح آن را در ذیل می خوانید:
لطفا در ابتدا معرفی مختصری از خود داشته باشید و بفرمایید کار خبرنگاری را از چه زمانی و از کجا شروع کردید ؟
ضمن سلام و عرض ادب و احترام . ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام اصحاب رسانه به ویژه شهید گرانقدر محمود صارمی، نجیبه معصومی سرای لیسانس روابط عمومی و خبرنگار پایگاه خبری حرف رُک هستم. کار خبری خودم را از سال 97 و همکاری با پایگاه خبری باریش نیوز آغاز کردم و الان به مدت پنج سال در حوزه خبرمشغول به فعالیت هستم.

انگیزه شما برای ورود به حرفه خبرنگاری چیست؟
قطعا عشق و علاقه باعث شده که شغل خبرنگاری را انتخاب بکنم . هرچند شیرینی‌های این حرفه کم نیست بخصوص زمانی که می بینیم کار ما، بهانه‌ای میشود برای نشاندن لبخند رضایت بر لب مردم یا گره ای از مشکلات جامعه باز می شود خستگی از تن بیرون میرود اما نمی توان شیب اتفاقات و فراز و نشیب این حرفه را نادیده گرفت به گونه ای که هر روزاین شیب تندتر از دیروز میشود و گاهی دلتنگ بدیهی ترین الزامات این کار می شویم.

از دیدگاه شما دغدغه های یک خبرنگار چیست؟

به نظر من ، رساندن صدای مردم به گوش مسئولان مهم ترین دغدغه هر خبرنگاری است. اینکه مسائل و اتفاقات بصورت شفاف و در آن واحد به اطلاع مردم برسد. اهالی رسانه به واسطه‌ی اینکه در تلاش هستند تا رویدادهای گوناگون پیرامونی را به بهترین نحو ممکن به اطلاع مخاطبان خود برسانند و در بازگو کردن مشکلات مردم پیشقدم باشند، لذا کمتر فرصت پرداخت و بازگو کردن مشکلات خودشان را داشته اند. اینکه فقط در روز خبرنگار از خبرنگاران یاد می‌شود و در دیگر روزهای سال مشکلات خبرنگاران مورد توجه نیست خود مؤیداین قضیه است. نگاه به مشکلات از زاویه‌ی دید بانوان خبرنگار بحث دیگری است شاید کمتر کسی حرف دلشان را شنیده و اساسا به خبرنگاری از دیدگاه یک بانوی خبرنگار کمتر نگاه شده است.
با توجه به شرایط حساس کنونی از دیدگاه شما یک خبرنگار بالاخص بانوان فعال در این عرصه چگونه می تواند این وظیفه خطیر را انجام دهد؟
جایگاه پیام‌رسانی و ارتقا آگاهی به مردم در جامعه جایگاه ممتازی است لذا فردی که این مسئولیت خطیررا بر عهده دارد باید واقف بر حساسیت موقعیت خود و نحوه انعکاس پیام بر محیط پیرامون خود باشد. رسالت خبرنگار واقعا در وضعیت امروزی بسیار خطیر است چرا که خبرنگاران بعنوان کنشگران اجتماعی می توانند جامعه را دچار تنش و چالش بکنند و با تشدید تنش ها فضایی آکنده از یأس و ناامیدی و یا عدم اعتماد را خلق کنند . یا در مقابل، با بازگویی حقایق و تبیین مسائل برای اقناع افکار عمومی بویژه در فضای پر از ابهام و شبهه مؤثر بوده و با همراهی و همدلی با مردم و مسئولین در حل و رفع مشکلات نقش آفرین بوده و امید و نشاط و سرزندگی را در میان آحاد مردم به ارمغان بیاورند. لذا خبرنگارباید بتواند این توانمندی را در خود تقویت کند.
سخن پایانی
خبرنگاری شغل سخت در عین حال با حقوق و مزایای ناچیز هست. هیچ کس تا زمانی که در موقعیت خبری قرار نگیرد، نمی تواند استرس کاری و حساسیت این حرفه را درک کند. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد ارتقاء شأن و جایگاه واقعی خبرنگاری باشیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خبرنگار، ارومیه، رسانه، شهید صارمی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو