مروری بر کارنامه حضور زنان در یازده دوره‌ مجلس شورای اسلامی

کارنامه یازده دوره‌ی مجلس شورای اسلامی نشان می دهد زنان هم در میدان رقابت مجلس حضور فعالی داشته اند.
مروری بر کارنامه حضور زنان در یازده دوره‌ مجلس شورای اسلامی
1402/05/21 - 08:00
تاریخ و ساعت خبر:
152387
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، یازدهم اسفندماه امسال همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه با مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد. پیش ثبت نام از داوطلبان نمایندگی این دوره از روز ۱۶ مرداد آغاز شده است. آمار پیشرفت‌ متقاضیان داوطلبی تا بعدازظهر روز چهارشنبه 18 مرداد ماه به بیش از ۱۷ هزار نفر متقاضی رسیده که براساس آمار، ترکیب جنسیتی متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی هم در این مرحله تاکنون ۸۷ درصد مربوط به آقایان و ۱۳ درصد به خانم‌ها اختصاص دارد. اینکه در مرحله‌ی پیش ثبت‌نام چه تعداد از آمارهای روزانه و به طور کلی در نهایت به بانوان جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی اختصاص پیدا خواهد کرد مسئله ایست چالش برانگیز و اثرگذار در آینده ای که برای مجلس دورازدهم رقم خواهد خورد.


کارنامه یازده دوره‌ی مجلس شورای اسلامی نشان می دهد زنان هم در میدان رقابت مجلس حضور فعالی داشته اند. در طول 11 دوره گذشته تاکنون ۷۸ زن موفق به کسب ۱۱۱ کرسی در دوره‌های مختلف مجلس شده‌اند.
بر اساس آمار در سه دوره اول مجلس شورای اسلامی، چهار نامزد زن که همگی از تهران بودند با رأی مردم وارد مجلس شدند و بعد از آن زنان با ارائه برنامه ها، کرسی‌های بیشتری از مجلس را نصیب خود کرده‌اند. در چهارمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، حضور زنان در مجلس بیش از دو برابر شد و 9 زن از شهرهای تبریز، تهران، کرمانشاه و مشهد به مجلس رفتند. این روند در دوره‌ی پنجم هم صعودی بود و 14 زن از ارومیه، اصفهان، تهران، مشهد، ملایر و همدان بر کرسی‌های مجلس نشستند. در دوره‌ی ششم 13 تن از اسلام‌آباد غرب، ارومیه، اصفهان، تهران، دشتستان، شیراز، مشهد، خلخال و در دوره هفتم هم با همین تعداد از اصفهان،تهران، کرج تبریز، خلخال، رشت، زنجان و مشهد به عنوان منتخبین مردم وارد مجلس شدند. در دوره‌ی هشتم از اصفهان، تهران، کرج و مشهد و در مجلس نهم هم، 9 زن از اصفهان، تهران، ساوه، سراب، سمیرم و زابل جزء نمایندگان مردم به مجلس راه یافتند. در دوره‌ی دهم، 17 زن از تهران اصفهان شبستر مبارکه، عسلویه، قزوین، نیشابور، تبریز، شهرضا و سمیرم و بروجن و در دوره یازدهم 16 زن از مرند و اصفهان، شهرضا و سمیرم، مبارکه، ایلام، تهران، مشهد، نیشابور، قزوین، مریوان، زرند، بروجرد و نایین فرصت حضور در مجلس داشتند. از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مازندران، هرمزگان و یزد تاکنون در هیچ دوره‌ای نماینده زن در مجلس حضور نداشته است.

بر این اساس، دوره های اول، دوم و سوم هر یک با ۴ نماینده دارای کم‌ترین و دوره دهم با ۱۷ نماینده دارای بیشترین تعداد نمایندگان زن محسوب می شوند.

آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد در حوزه‌ی آموزشی سهم زنان در عضویت هئیت علمی دانشگاه‌ 3/33درصد، دانشگاه‌های علوم پزشکی 34 درصد افزایش داشته و در عرصه‌ی قدرت و تصمیم‌گیری 2/25 درصد از مدیران دولتی کشور در همه‌ی سطوح عالی میانی و پایه را زنان تشکیل می دهند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مجلس، زنان، آمار، ادوار
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو