گزارش میدانی به بهانه میلاد حضرت زینب(س) از اصفهان؛

پرستاران عرصه سلامت، خدمتگذاران بی منت کشورند/ دمیدن روح معنویت به حرفه پرستاری، شاخصه ی مهم این شغل

روز میلاد حضرت زینب(س) روز تجلیل از ‌پرستاران نام‌گذاری شده است، مردان و زنان زحمت‌کشی که همواره در سخت‌ترین روزها، فداکارانه یار و دلسوز مردم بوده‌اند به همین مناسبت به دیدار پرستاران مهربان چند بیمارستان در اصفهان رفتیم و پای صحبت های آنها نشستیم، بانوان سپید پوشی که از خاطرات خوش روزهای پرستاری تا روزهای سخت کرونا برای مان گفتند و پرستاری را عشق به هم نوع تعریف کردند .
پرستاران عرصه سلامت، خدمتگذاران بی منت کشورند/ دمیدن روح معنویت به حرفه پرستاری، شاخصه ی مهم این شغل
1402/08/29 - 12:11
تاریخ و ساعت خبر:
176693
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از اصفهان، همزمان با میلاد بانوی صبر و ایثار، حضرت زینب سلام الله علیها، فرصت را غنیمنت شمرده و به سراغ عزیزانی رفتیم که از جان برای خدمتگذاری مایه می گذارند. روز پرستار روز بزرگداشت دلسوزترین و پرتلاش ترین افرادی است که در عرصه سلامت مشغول خدمت رسانی هستند، به همین مناسبت به گفتگو با سه نفر از پرستاران عرصه سلامت از اصفهان پرداختیم.
نفیسه شفیعیون کارشناس پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با سابقه ۲۹ سال خدمت در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شهید آیت الله صدوقی که ۲۳ سال آن مسئولیت بخش های مختلف بیمارستان و ۳ سال مسئول بهبود کیفیت بیمارستان واز سال ۱۳۹۸ به عنوان مدیر پرستاری مشغول بکار هستند.

شفیعیون در این گفتگو با اشاره به ویژگی های حضرت زینب سلام الله علیها و سیره ایشان، اظهار کرد: آنچه از سیره حضرت زینب (س) برای من وهر زن موحد ومسلمانی که بخواهد نقش اجتماعی خود را در جامعه ایفا کند، مهم وقابل توجه است؛ رشد یافتگی، آگاهی، مسئولیت پذیری، دوری از راحت طلبی، صبروبردباری و فصاحت و بلاغتی که حاصل دانایی وآگاهی در پرتو اخلاص نیت و توحیدعمیق به رشد وکمال بود، می باشد و همین رشدیافتگی و خودسازی میتواند سرمشق بسیار خوبی باشد.
وی ضمن بیان اینکه همه کادر درمان در کنار هم با همدلی فعالیت دارند، تصریح کرد: محیط بیمارستان از معدود فضاهایی است که افراد با درجات علمی متفاوت و نقش های مختلف درکنار هم و با تعامل نزدیک با هم کار میکنند؛ من همیشه سعی کرده ام صفات بارز اخلاقی و معنوی را که در همکارانم می دیدم در خودم تقویت کرده و از نظر علمی هم سعی کرده ام آنچه برای پیشرفت کارم لازم بوده را فرابگیرم.
شفیعیون از پرستاران با اخلاق در خصوص تلخ ترین خاطره دوران خدمت افزود: سخت ترین و تلخ ترین دوران خدمت من در زمان همه گیری بیماری کرونا بود؛ روزهای سخت و پر از ناملایمات بروز یک بیماری نوپدید و ناشناخته و از همه بدتر مسری و واگیر دار که البته با صبر وتوکل برخدا وامیدبه رحمت بی منتهایش این دوران را سپری کردیم . در دوران کرونا در محیط بیمارستان دیدن بیماری، گرفتاری و مرگ مردم بسیار دردناک بود راه اندازی بخشهای کرونا سازماندهی نیروهابا شرایطی که قبلا تجربه نکرده بودیم بسیارسخت بود واز طرفی دیگر مراجعت به منزل بعد از یک شیفت کاری سخت نمیتوانست فرصتی برای تمدد اعصاب وآرامش باشد زیرا دیگر من در نقش مادر مثل همیشه پناهگاه امن ومآمن فرزندانم نبودم بلکه تبدیل شده بودم به فردی که باید از او دوری میکردند و احتمال آسیب رساندن از طرف مادر به آنها وجود داشت این موضوع شاید به ظاهر ساده بیاید ولی غم واندوه زیادی را برای من وخانواده در پی داشت .
وی در ادامه از شیرین ترین خاطره خود اینگونه بیان کرد: شیرین ترین خاطره من مربوط به دورانی است که در پی ضعیف شدن ویروس و ابتلای کمتر مردم بخش های کرونا را به تدریج تعطیل میکردیم.
شفیعیون از پرستارانی بودند که همکاران ایشان نیز از خوبی و فداکاری در کار ایشان قبل از این مصاحبه به ما گوشزد کردند و این نکات در طول این مصاحبه به ما کمک شایانی کرد.
وی گفت: مهمترین شاخصه ای که یک پرستار را نمونه میکند داشتن بینش معنوی به حرفه پرستاری است وقتی پرستار با انگیزه وپایه های اعتقادی قوی وارد محیط کار میشود از کوچکترین خدمتی به بیماران چشم پوشی نمیکند زیرا این محیط را جولانگاه ومیدان عمل صالح میبیند ولذا این طرز تلقی پایه واساس خدمت صادقانه ودقیق و مهربانانه خواهد بود.
پرستار بیمارستان صدوقی بیان کرد: خستگی جسمی وروحی یکی از مواردی است که در بیمارستان بارها رخ میدهد ولی همیشه سعی ما براین بوده که خستگی های ما بر رفتار وروابط با بیماران وارباب رجوع تاثیر نگذارد.

مریم وکیلی که از سال ۸۰ تا کنون در بیمارستان شهید بهشتی خدمت رسانی میکند در این گفتگو اظهار کرد: به کار پرستاری علاقه دارم‌ و باتوکل به خدا و شکرگزاری، برکات کار خیر و خدمت به همنوع بسیار انرژی بخش می باشد و میتوانی اثراتش را در زندگی داشته باشی و وقتی رضایت مریض و بهبودی بیماریش و رضایت همکار را داشته باشی خستگی برات معنا نداره و میتوانی با سختی ها ومشکلاتش کنار بیایی.
وکیلی افزود : یک پرستار اگر کارش رابه نحو احسن انجام بدهد و خدا را ناظر کارش ببیند میتواند رضایت مریض را بدست بیاورد و زمانی که مجبور هست با یک بیمار دشوار سر و کار داشته باشد بایدبا توکل به خدا و آرامش و کنترل خود برخورد مناسبی با بیمار داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه، شغل پرستاری سختی های خودش را نیز دارد، گفت: سخت ترین قسمت در مورد پرستار بودن، شیفت های پشت سر هم، شلوغی بخش، پرکار بودن شیفت، عدم همکاری مریض در روند درمان، کمبود شدید پرستار در بیمارستان می باشد.

پرستار خوش اخلاق بیمارستان شهید بهشتی اصفهان از خاطرات خود اینگونه مطرح کرد: خاطرات شیرین و تلخ خیلی زیاد هست وقتی برای یک بیمار تمام توان ومهارتت را میگذاری و او با حال خوب مرخص می شود بهترین اتفاق میباشد که ازاین موارد زیاد پیش آمده وت لخی آن وقتی است که فرزند خودت در منزل بیمار هست و مجبوری او را تنها بگذاری وشیفت بیایی یا وقتی خودت بیماری و مجبوری با حال بد شیفت بیایی وتمام شیفت را کار کنی وبه خودت فکر نکنی.

وکیلی در پایان خاطرنشان کرد در جایگاه شغل شریف پرستاری، فردی را الگوی خود به منظور پیشرفت علمی و معنوی قرار می‌دهم که دلسوزانه خیلی خوب واصولی کار میکند و وجدان کاری بالایی دارد و سعی میکند از لحاظ علمی وعملی پیشرفت کند همیشه مد نظر قرار میدهم وسعی وتلاشم را میکنم که پرستار نمونه برای جامعه، خودم و وجدانم باشم و از خدا میخواهم که کمکم کند تا همیشه مثمر ثمر واقع شوم انشالله.
سیده سمیه میریان با ۱۵ سال سابقه کار پرستاری (۳سال جانشین بخش ICU، یک سال کارشناس ایمنی وحدود سه سال سوپروایزر بالینی و در حال حاضر مسئول بخش اورژانس ) است که از دیگر پرستاران خوش فکر و با اخلاقی است که گفتگوی این روز را به ایشان اختصاص دادیم.
میریان در این گفتگو افزود: پرستار نمونه علاوه برمراقبت جسمی از بیمار باید به بیمار روحیه دهد که پیامبر (ص)در این رابطه فرمودند هنگامی که نزد بیمار می روید او را امیدوار کنید هر چند این کار در قضا و قدر الهی تغییر ایجاد نکند اما در نشاط و روح بیمار تاثیر دارد، با بد اخلاقی و بی حوصلگی بیمار، با صبر و خوش اخلاقی برخورد کند،تقویت روحیه بیمار با استفاده از امور معنوی و تشویق او درتوجه به خدا و اهل بیت و استعانت از ایشان.

وی بیان کرد: حضرت زینب الگوی کامل نمونه برای پرستاری در سخت ترین شرایط آن هم با حفظ تمام ارزشهای اعتقادی و اسلامی است و راهی برای تقرب هر چه بیشتر و سریع تر به نزد خداوند متعال است؛ حضرت زینب (س )الگوی ارزشمند به منظور پیشرفت علمی و معنوی برای تمامی انسانهاست و یکی از نقش های مهم ایشان پرستاری بوده که این امر در همراهی با برادر بزرگوارشان در کربلا مشهود بود.
بهتر است در اینجا یادی کنیم از همسران جانبازان جنگ تحمیلی که با صبر خود، با پرستاری از این عزیزان الگوی ارزشمند معنوی در جهت پیشرفت می باشند.
میریان تصریح کرد: سخت ترین و تلخ ترین سالهای خدمت سه سال کرونا بود؛ سختی به خاطر از دست دادن هموطنان عزیزمان بود که با تلاش شبانه روزی کادر پزشکی متاسفانه جان خود را از دست می دادند.
خبرنگار: زهرا صمیمی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روز پرستار، شاخص های مهم پرستاری ، اصفهان، بیمارستان شهیدآیت الله صدوقی، بیمارستان شهید بهشتی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو