استاد دانشگاه؛

دنیای سرمایه داری غرب، آیینه دار اوج تحقیر زن / از نگاه جنسیت زده به زن تا شهروندی درجه دو !

استاد دانشگاه گفت: سو استفاده از جاذبه های زنانه زنان را به ابزاری برای جلب مشتری بیشتر در نظام سرمایه داری تبدیل کرده است.
دنیای سرمایه داری غرب، آیینه دار اوج تحقیر زن / از نگاه جنسیت زده به زن تا شهروندی درجه دو !
1402/09/07 - 12:35
تاریخ و ساعت خبر:
177004
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - معصومه قاید رحمت استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما در لرستان در راستای تحقیر زن در غرب گفت: اگر به آمار و ارقام آزار زنان در کشور های غربی نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که ظلم به زنان به عنوان شهروند درجه ۲ همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در موسسه تامسون رویترز آمریکا در بین ۱۰ کشور نخست ناامن برای زنان قرار دارد.؛و رتبه ای که حداقل در طول یک دهه بدون تغییر برای آمریکا باقی مانده است.
کارشناس مذهبی در ادامه گفت:
طبق گزارش مرکز شمارش خودکشی در انگلیس که اطلاعات مربوط به خشونت مردان علیه زنان را جمع آوری می‌کند در ۱۰ سال منتهی به سال ۲۰۱۸، ۱۴۲۵ زن در انگلیس کشته شده‌اند یعنی در هر ۳ روز یک زن در انگلیس به قتل می رسد که۵۷ درصد زنان مقتول از سوی فردی آشنا به قتل رسیده اند این یک قسمت از ظلم و تحقیر زن در دنیای غرب است.
قائد رحمت افزود: مطابق قوانینی که در کتب مسیحیت و یهودیت وجود دارد زن در جایگاه دست چندمی در جامعه دارد.
مدرس دانشگاه اظهار داشت: مرد یهودی هر روز در دعای خود اینگونه نجوا می کند(خدا را شکر که زن آفریده نشده ام) یا به طور مثال مرد می تواند دخترش را در ازای قرض که گرفته است بفروشد.
وی به جایگاه زن یا در موارد دیگری اشاره کرد و تصریح کرد: جایگاه و مقام زن از شوهر پایین تر است و این مرد است که حق حکمرانی بر زن را دارد این طرز تلقی‌ از زنان خاستگاه بحران زنان در غرب است.
کارشناس مذهبی گفت: زنانی که از خود الهی شان فاصله‌ گرفتند و این دوری از خویشتن موجب فراموشی و نا دیده انگاشتن کرامت ذاتی انسانی آنان شد. در حالی که اسلام معتقد است که مرد و زن از لحاظ ارزش های انسانی برابر هستند.
قائد رحمت با بیان اینکه سوءاستفاده از جاذبه های زنانه، زنان را در دنیای غرب به ابزاری برای جلب مشتری بیشتر در نظام سرمایه‌داری تبدیل کرده است گفت: در غرب زنان را ازمحیط خانه و خانواده دور کرده تا بدترین تحقیر ها علیه زنان شکل بگیرد.
این کارشناس به تاکیدات مقام معظم رهبری هم گریزی زد و خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کرده که همین غربی ها دارند زنان را به شکل خطرناکی تحقیر می کنند حالا باید دید این ظلم و تحقیر به زنان در نگاه تمدن غرب از کجا شکل می‌گیرد؟
وی ادامه داد: آن چیزی که در شرایط فعلی در غرب در حوزه زنان وجود دارد و محصول نظام سرمایه‌داری است که سالیان سال بعد از دوره ی رنسانس در دنیای غرب شکل گرفته است و با روی کار آمدن نظام سرمایه‌داری با توجه به اینکه صنعتی شدن ملزومات خودش را داشت و برای جذب سرمایه لازم بود تا ابزارهای لازم را فراهم کنند در نتیجه این فرآیند نگاه غرب به زن یه نگاه ابزاری برای جذب سرمایه تبدیل شد.
قاید رحمت گفت: در غرب از زن به عنوان یک نیروی ارزان قیمت در نگاه های سرمایه‌داری استفاده می شود که این نگاه ابزاری به زن اوج تحقیر زن در غرب است.
مدرس حوزه علیمه اظهار داشت: در نظام غربی این رویکرد ایجاد شد که برای سود و سرمایه بیشتر باید بتوانیم تمام اجزای جامعه را دخیل کنیم اما این رویکرد یک ملزوماتی را می طلبید که یکی از آنها ایجاد هویتی جدید برای زن بود . هرچند این هویت جدید یک بی هویتی بود که در قالب هویت بخشی جلوه داده شد .
وی به تمدن غرب اشاره به و گفت: در تمدن غرب از زن در بازار کار به عنوان ابزار جذب سرمایه استفاده کنند براین اساس نخستین چیزی که مورد توجه قرار دادند جاذبه های ظاهری زن بود . هر قدر بازار ها رونق می گرفت ، نظام سرمایه‌داری قوی تر می شد برای تداوم این زنجیره ی نظام سرمایه‌ گذاری غرب نیازمند تبلیغ بیشتر بود و برای این منظور از جاذبه ها ی ظاهری زنان بهره گیری می‌کرد.
قائد رحمت در ادامه افزود: در نظام سرمایه‌داری از زن بعنوان کالاهای مصرفی استفاده میکند و سعی دارد تا با تغییر فرهنگ جامعه فضاي مصرف گرای دنیای غرب زنان را با استفاده از فضای رسانه ای و تبلیغات به یک مصرف کننده سیری ناپذیر تبدیل و از سوی دیگر از جاذبه های ظاهری خود زنان برای همین تبلیغات استفاده می کنند.
کارشناس مذهبی تصریح کرد: در فرانسه در حال حاضر در قانون اساسی این کشور حق اداره اموال زن اعم از آنچه قبل از ازدواج وبعد از ازدواج به دست آورده بر عهده ی مرد است در قانون اساسی مقدار قابل توجهی از کشور ها از قانون فرانسه استفاده شده‌ است. یا در بحث نصف کردن اموال بعد از جدایی هم شامل اموال‌ مرد می شود و هم زن در حالی که در اسلام دو قاعده ی تسلیط داریم که زن هرچه به دست می آورد متعلق به خودش است و مردهم اموالش متعلق به خوش است اما نسبت به زن تعهداتی مانند نفقه و مهریه دارد و از نظر حقوق مالی باید مرد این موارد را در اختیار زن قرار دهد.
استاد دانشگاه عنوان داشت: در دنیای غرب خانم ها بعد از ازدواج نمی توانند حتی نام فامیل خودشان را داشته باشند و خانمی مثل هیلاری کلینتون نام خانوادگی خودش، دایان رادام است که حتی تا کاندیدای ریاست جمهوری در حوزه سیاسی رشد می کند ولی حتی نمی تواند نام فامیل خودش را داشته باشد اما فضای رسانه ای در دنیای غرب این مسائل را بازگو نمی کند تا به ضد تبلیغی برای این تمدن تبدیل نشود.
این کارشناس بیان داشت: دنیای غرب تلاش می کند که برخی ارزش هارا ضد ارزش و برخی ضدارزش هارا ارزش جلوه دهد و تحقیر آمیز بودن برخی ارزش ها را به خورد جامعه ی شهرتی دهد.
قائد رحمت گفت: در غرب خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است که با فرو پاشیدن آن جامعه هم انسجام خود را از دست می دهد اما در نظام غربی این زن از خانواده جداشد به خاطر اینکه سرمایه‌داری موضوع اصلی اش تولید سرمایه و پول بیشتر است و طبیعتا باید تقیدات زن و پای بندی هاش را به حداقل برساند تا بتواند سود بیشتری ببرد.
وی افزود: در تمدن اسلام زن هم از جهت خانوادگی و اجتماعی. درحالی که برخی از زنان ما نگاهشان به زن در دنیای غرب متفاوت از واقعیت است و فکر می‌کنند دنیای غرب مهد آزادی و تمدن بشری است درحالی که رسانه های غرب واقعیت این جوامع رو به زن ها نشان نمی دهند یا بفهمد که تحقیر زن در دنیای غرب در اوج خود است و زن فقط به عنوان ابزار در دنیای غرب می باشد.
خبرنگار: کبری دریکوند
انتهای پیام /*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زن ، زن غربی، جایگاه زن غربی، نگاه جنسیتی غرب به زن،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو