الگوی فاطمی محور تربیت زن برای جامعه جهانی

زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان انسان کامل، شخصیتی که بالاترین درجات قرب معنویت و کمال رسیده خود گواه این مطلب است که در اسلام بین مرد و زن در رسیدن به کمالات عرفانی و معنوی و تلاش و مجاهدت و ایستادگی هیچ تفاوتی وجود ندارد.
الگوی فاطمی محور تربیت زن برای جامعه جهانی
1402/09/18 - 11:38
تاریخ و ساعت خبر:
177289
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان انسان کامل شخصی که بالاترین درجات قرب معنویت و کمال رسیده و وجود نازنینش بهترین گواه بر این مطلب هست که در اسلام بین مرد و زن در رسیدن به کمالات عرفانی و معنوی و تلاش و مجاهدت و ایستادگی هیچ تفاوتی وجود ندارد. زنان هم میتوانند مدافع نبوت و وامامت باشند و جانانه از حریم نبوت و ولایت دفاع کنند . منتهی تفاوت زن و مرد در نوع فعایتهایشان است که براساس تفاوتهای تکوینی در خلقت نقشهای متفاوتی برایشان لحاظ شده است. همچنین تفاوت دیگر در شیوه حضورشان در اجتماع است که برای زنان این حضور با رعایت عفت و حجاب سفارش شده است.
دخت نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، به زیبایی جایگاه عبودیت و بندگی ، جایگاه خانوادگی و جایگاه اجتماعی زنان را برای ما نشان دادند . این بانوی بزرگوار در جایگاه عبودیت و بندگی خدا به جایی رسیدند که القاب زیبایشان و شأن نزول های قرآنی و روایات مختلف پیامبر و اهل بیت درباره ایشان گواه این مطلب هست (سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر، آیه مباهله ، آیه مودت و ..) . علاوه بر این، آن حضرت نشان دادند که زن در اجتماع می تواند به عنوان یک مربی و هدایت گر نقش آفرین باشد. ایشان به عنوان یک زن باسواد و فهمیده و عالمه و مسلط به مفاهیم عمیق قرآن و فلسفه احکام و آشنایی کامل به جایگاه نبوت و امامت و همچنین آگاهی کامل به شرایط مردم در زمان جاهلیت و حالشان که در خطبه فدکیه ، کاملا این جایگاه علمی حضرت را شاهد هستیم .باشجاعت و شهامت تمام بدون هراس از احدی به غیر از خدا ، با رعایت کامل حجاب و عفاف وارد میدان میشوند و با شیوه های مختلف در دفاع از جایگاه ولایت و امامت در جامعه روشنگری میکنند . سخنرانی در جمع مردان و زنان و گریه در بیت الاحزان و صحبت در جمع زنان و ۴۰ روز خانه به خانه رفتن و تشییع شبانه و قبر مخفی که تا قیامت از حق مولا علی علیه السلام دفاع کنند.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها زنی کامل و به تمام معنا هستند ‌که در خانواده هم در تمام جایگاه های یک زن به عنوان یک دختر به عنوان یک همسر و به عنوان یک مادر نقشهایی بی بدیل ایفا میکنند . و شیوه زندگی مجاهدانه حضرت در همه ابعاد پر از درس ها و نکته ها است .
توجه به بعد مادری حضرت زهرا سلام الله علیها
حضرت تربیت فرزندان بر معیار توحیدی و توجه دادن فرزندان به عبودیت و بندگی خدا را هم به صورت عملی با رفتار خود نشان میدادند و هم اینکه با توجه دادن فرزندان به نماز و رفتن به مسجد و بیداری شب قدر و .. این مهم را یادآور میشدند. در عصر کنونی هم اگر بخواهیم فرزندانمان بیمه شوند در حوادث جامعه بابستی به نماز و رابطه ایشان با خدا توجه کنیم .
توجه عاطفی به فرزندان
محبت و صمیمت اعضای خانواده با همدیکر بسیاری از مشکلات را حل میکند . محبت سختی ها را آسان میکند . در شیوه های تربیتی محبت یکی از بهترین شیوه هاست که در زندگی حضرت زهرا(س) هم در رابطه با پدر و هم در رابطه با همسر و فرزندان این محبت عمیق را شاهد هستیم . بوسیدن فرزندان ، بازی باایشان و خواندن اشعار پرمحتوا برای ایشان نمونه هایی از این هاست . توجه به علم آموزی فرزندان که بعد از آمدن از مسجد ،آموخته هایشان را برای مادرشان بازگو میکردند و اینگونه تشویق میشدند برای یادگیری بیشتر و بهتر و عمیق تر . توجه به مسئولیت پذیری و نوع دوستی نسبت به مردم که در زندگی حضرت زهرا در ایثار غذایشان به مدت سه روز که در سوره انسان مورد تقدیر خدا قرار گرفت و در دعاهای شب جمعه شان که مورد سوال امام حسن مجتبی علیه السلام قرار گرفت و در موارد مختلف دیگر شاهد هستیم
توجه به مسئله تقسیم کار در خانواده و در کنار آن انعطاف پذیری در خانواده که میبینیم حضرت علی علیه السلام با اینکه کارهای بیرون از خانه به ایشان محول شده بود در کارهای داخل خانه هم به حضرت زهرا سلام الله علیها کمک میکردند و این مسئله نکته مهمی در خانواده محسوب میشود و خانواده را از حالت خشکی و قوانین سخت گیرانه بیرون می آورد و نشاط خانواده را دو چندان میکند.
کودکی حضرت زهرا سلام الله علیها در شعب ابیطالب سپری شد و حضرت سختی ها را لمس کردند و محکم و مقاوم شدند برای زندگی آینده . مادران برای اینکه فرزندانی مقاوم تحویل جامعه دهند لازم است که فرزندان را با سختی های زندگی آشنا کنند.
بیش از اندازه در رفاه بودن و آسایش زیاد و خریدن هر چیزی که دلشان خواست ، بدون توجه به درآمدوخرج و مخارج زنگی برای آینده بچه هایمان خطر دارد چون ایشان را پرتوقع و لوس و شکننده نسبت به مشکلات زندگی بارمی آورد.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ابعاد، تربیتی، حضرت فاطمه زهرا، سبک زندگی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو