گفت و گو با بانوی نمونه و تاثیرگذار؛

حفظ کانون خانواده و حضور موثر در جامعه؛ رسالت زن الگوی سوم

الگوی زن مقاوم مسلمان را به جهانیان معرفی کنیم. رسالت ما زنان ایرانی، حفظ کانون خانواده و حضور موثر در جامعه به عنوان یک بال حرکت نظام اسلامی است.
حفظ کانون خانواده و حضور موثر در جامعه؛ رسالت زن الگوی سوم
1402/10/25 - 16:58
تاریخ و ساعت خبر:
178951
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان تهران: الگوی سوم زن مسلمان الگویی برگرفته از آموزه ‌های دینی و نگاه متعالی و درخشان به جنس زن است که او را موجودی ارزشمند و توانا در جامعه معرفی می‌کند و تعریفی در تقابل با نگاه‌های جنسیت‌زده غرب دارد.
زنان ایرانی این هنر ذاتی را دارند که هم الگو باشند و هم الگوسازی کنند. الگویی که مشتمل بر حضور زن در سه عرصه تکامل فردی، حیات اجتماعی و کانون خانواده است. در این راستا با بانوی نمونه و تاثیرگذار زهرا طالبی، رئیس مکتب المهدی، فعال فرهنگی و استاد حوزه و دانشگاه به گفت و گو پرداختیم.
لطفا خودتان را کامل معرفی کنید. اصالتا اهل کدام شهر هستید؟ و در حال حاضر کجا سکونت دارید؟
سلام علیکم. من زهرا طالبی و اصالتاً یزدی هستم. یعنی پدر و مادرم یزدی هستند اما خودم متولد متولد شهریار_اندیشه هستم و در اندیشه فاز ۱ سکونت دارم
متولد چه سالی هستید؟ اگر متأهل هستید تعداد فرزندان خود را هم ذکر کنید.
متولد سال ۱۳۵۱ هستم. متاهلم و دو فرزند دارم البته دو فرزند دیگر هم داشتم که آنها را در جنینی از دست دادم. این را گفتم که بگویم اصلاً موافق کم جمعیتی خانواده نبودم و همیشه دوست داشتم فرزند زیاد داشته باشم اگر دو فرزند دارم چون نتوانستم بیشتر از دو فرزند به دنیا بیاورم.
کمی از زندگی مجردی و دورانی که در کنار خانواده پدری زندگی می کردید بفرمایید.
دوران مجردی در کنار یک خانواده مومن و معتقد بودم. خانواده ام بسیار به مسائل و مباحث فقهی و دین علاقمند بودند. درباره مسائل اسلامی در مبحث فقه و اخلاق بسیار در خانواده ما صحبت می‌شد البته مشکلاتی هم داشتیم اما الحمدلله زندگی معنوی و خوبی داشتیم. سه برادر داشتم و یک خواهر. من و خواهر برادرهایم و خانواده‌ام یک جمع صمیمی و فضای خوبی داشتیم و در اقوام هم رفت و آمدمان زیاد بود.
تحصیلات شما تا چه میزان است؟ سختی های خود را در زمینه تحصیل با ذکر خاطره بیان کنید؟
از انجایی که مادرم بسیار رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را دوست داشت و من خودم هم مستعد بودم ابتداً رشته مامایی را انتخاب کردم و در آن رشته درس خواندم و بعد از آن به خاطر علاقه زیادم به دروس حوزه درس‌های حوزه را آغاز کردم. البته درس خواندن سختی‌ها و مشکلات خودش را دارد اما الحمدالله آنها را پشت سر گذاشتیم و تاکنون سطح ۳ حوزه را به پایان رسانده ام.
شما به عنوان یک زن سختکوش معرفی شدید. به نظر شما دلیلش چیست؟
در مسیری که انسان می‌خواهد با توجه به هدفی که دارد، آن را طی کند، هر چقدر آن هدف به اهل بیت نزدیک‌تر و هدف بالاتری باشد به همان میزان موانع کار نیز بیشتر است. بنده صبر و تحمل و سخت کوشی را از خانواده یاد گرفتم. مادرم با مشکلات زیادی مواجه بود اما برای مقابله با مشکلات همیشه تلاش می‌کرد. پدرم به خاطر مشکل بینایی و شب کوری که داشت حتی یک بار از روی بام خانه به پایین افتاده بود و به خاطر همین موضوع مدت زیادی در بیمارستان بود و توانایی‌اش واقعاً کم بود. مادرم از ایشان مراقبت می کرد. ما هم به همین شکل بزرگ شدیم و در این مسیر آمدیم تا برای آرمان ها و اهدافمان تلاش کنیم و با سخت کوشی موانع را پشت سر بگذاریم.
مشکلات را در زندگی مانند چه چیز می دیدید؟ چقدر مشکلات از نظر شما جدی بود؟
تار و پود این جهان با مشکلات است و هرچه ایمان انسان بیشتر باشد مشکلاتش هم بیشتر است. طبق روایت‌هایی از اهل بیت، بر مومن مثل باران بلا می‌بارد. با توجه به راهنمایی‌های مادرم و استاد خوبم خانم شریفی با این دید به مشکلات نگاه می‌کردیم که اگر مشکلی برایمان پیش می‌آید برای پاک شدن وکفاره گناه است، برای رسیدن به چیزهای بهتری که خداوند برای ما در نظر گرفته که می‌فرمایند در هر بلایی یک حکمتی و یک مصلحتی پوشیده شده در همین مسائل است که انسان صبر را یاد می‌گیرد انسان رشد می‌کند و نواقصی از او برطرف می‌شود و فضائلی در او به وجود می‌آید برای همین ما مشکلات راه هیچ وقت بد ندیدیم و همیشه با این نگاه جلو رفتیم که مسائل را حل کنیم و ببینیم خداوند در آن چه حکمتی را برای ما قرار داده است.
برای از بین بردن مشکلات از چه راه هایی وارد شدید؟
من در سوال قبلی هم تقریباً پاسخ این سوال شما را دادم اگر با این نگاه به مشکلات نگاه کنیم و در هنگام مشکلات جزع و فزع نکنیم و همه چیز را تحت ربوبیت پروردگار ببینیم و نگاه توحیدی داشته باشیم، در هنگام مواجهه با مشکلات، تنها ا و را می‌پرستیم و تنها از او کمک می‌خواهیم و با توکل به خداوند و توسل به اهل بیت و با این دیدگاه که اهل بیت هم مشکلات بسیار زیادی را گذراندند و مشکلات ما در مقابل آنها واقعاً هیچ نیست مشکلات را پشت سر می‌گذاریم.
بی شک تحمل مشکلات و موانع برای هر انسانی با سختی و مرارت همراه است. از زمانی بگویید که گاها در برابر مشکلات بی تحمل می شدید؟
بعضی اوقات که خداوند می‌خواهد انسان بیشتر رشد کند شدت مشکلاتش را بیشتر می‌کند
یا گاهی ما خودمان موانعی را ایجاد می‌کنیم که باعث می‌شود مشکلات به نظر ما خیلی سخت بیاید
ولی با همان نگاه حضرت زینب که می‌فرمایند ما رایت الا جمیلاوو و اعتماد به خداوند که بدانیم خداوند همیشه خیر ما را می‌خواهد حواسش به ما هست و دارد ما را می‌بیند با این نگاه که به او اعتماد کنیم این مشکلات برای ما آسان می‌شودو باعث می‌شود هیچ گاه به بن‌بست یا ناامیدی نرسیم.
با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از خانواده ها با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، بفرمایید آیا شما هم چنین مشکلاتی را داشته اید؟ چگونه با این گونه مشکلات کنار آمدید؟
ما هم در همین جامعه زندگی می‌کنیم و مسائل اقتصادی برای همه وجود دارد اما الحمدالله اگر نگاه نگاه توحیدی باشد مشکلات اقتصادی هم مانند مشکلات دیگر گذراست و آسان می‌شود خداوند می‌فرماید فقر امتحان است و انسان باید از این امتحان سربلند بیرون بیاید البته باید از این امتحان بیرون بیاید و نباید در فقر بماند راهکارهایی برای آن وجود دارد و اولین آن قناعت است البته اگر انسان معنویت برایش مهمتر باشد مسائل مادی و اقتصادی زیاد اذیتش نمی‌کند.
فرزندانتان را چطور در این ناملایمات بار آوردید؟
فرزندان من هم همین نگاه را دارند من سعی کردم بچه‌ها را از همون کودکی با اهل بیت آشنا کنم و پدرشان نیز در این موضوع نقش موثری داشتند. تمام تلاشم را کردم که فرزندانم هم زندگی معنوی داشته باشند و بتوانند معرفت لازم را به خدا و جهان هستی داشته باشند و نگاه آنها نگاه توحیدی باشد در قالب داستان برایشان می گفتم آن هارا به زیارت می بردیم تا با این محیط‌ها انس بگیرند و با اهل بیت آشنا شوند مشکلات اهل بیت را برایشان می‌گفتیم و البته نقش یک مادر در کمک کردن به فرزندان چه کمک فکری چه کمک عاطفی ... و ایجاد یک محیط گرم و صمیمی و دلداری دادن فرزندان قطعاً می‌تواند تاثیرگذار باشد به بچه‌ها کمک کردن و پناه بودن برای آنها قطعاً در عبور از مشکلاتشان بسیار برای آنها موثر است. فرزندان باید والدینشان را مخصوصاً مادرشان را برای خود پناه ببینند.
آیا حضور مادران در اجتماع روی تربیت فرزندان اثرگذاراست؟ تحصیلات چطور؟
قطعاً موثر است زیرا همه انسان‌ها اجتماعی آفریده شده‌اند پس چه خانم و چه آقا باید بعد اجتماعی خود را نیز رشد دهند تا بتوانند فرزند خود را نیز اجتماعی بار بیاورند و با مسائل اجتماعی آشنا کنند و به او کمک کنند تا جایگاه خودش را در اجتماع به دست بیاورد.
قطعا تحصیلات هم موثر است نمی‌توانیم بگوییم بی تاثیر است اما آنچه که از همه چیز مهمتر است ایمان و باور والدین است. تحصیلات مانند ابزاری است که می‌تواند در تربیت فرزند والدین را یاری کند.
توصیه شما به عنوان یک بانوی فعال و تاثیرگذار چیست؟
ما به عنوان بانوانی که در این برهه از زمان در این جامعه زندگی می‌کنیم، رسالت سنگینی به دوش داریم و باید جایگاه خود را پیدا کنیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، بانوان این کشور نه زن شرقی هستند که از جامعه کناره گیری کرده و تنها درگیر خانه‌داری خود باشند و نقشی کمرنگ را ایفا کنند و نه زن غربی هستند که از خانه و خانه داری فاصله گرفته و برای حضور در اجتماع بخواهند حجابشان را کنار بگذارند و به آنها به دید یک ابزار نگاه شود. بلکه بانوان این کشور الگوی جدیدی را به جهانیان معرفی کردند. الگوی سوم زن یعنی نه زن شرقی و نه غربی زنی که جایگاه خود را می‌شناسد و در کنار رسیدگی به خانه و خانه‌داری و وظیفه مادری در جامعه نیز ایفای نقش می‌کند و موثر و پررنگ است زیرا زن با توجه به ویژگی‌های خود مسئولیت‌هایی نیز دارد مانند حضرت زینب که در واقعه کربلا حماسه آفریدند و رسانه و هیاهوی دشمن را خنثی کردند. الان نوبت ماست که الگوی زن مقاوم و موثر مسلمان را به جهانیان معرفی کنیم. الگوی زن مقاوم مسلمان را به جهانیان معرفی کنیم و با صبوری و سخت کوشی مشکلات را پشت سر بگذاریم. رسالت و وظیفه ما زنان ایرانی، حفظ کانون خانواده و حضور موثر در جامعه به عنوان یک بال حرکت نظام اسلامی است هیچ گاه نعمت‌هایی که داریم را فراموش نکنیم. نعمت ولی فقیه یک نعمت بزرگ است. ان‌شاءالله بتوانیم از این نعمتی که داریم بهترین استفاده را بکنیم و در جایگاه خود در اجتماع بهترین نقش را ایفا کنیم و مورد رضایت امام زمان قرار بگیریم.
خبرنگار: طهورا درویشی
انتهای پیام / *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
معرفی الگوی سوم زن مسلمان، معرفی بانوی نمونه و تاثیرگذار، بانوی مسلمان ایرانی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو