مسجد سنگر و مأمن بانوان جهادگر نیشابوری

مسجد نه تنها برای جمعی از بانوان جهادگر نیشابوری سنگر و مامن کارهای جهادی و خیرخواهانه شده بلکه فضایی فراهم گردیده تا در کارهای فرهنگی نیز مشارکت داشته باشند.
مسجد سنگر و مأمن بانوان جهادگر نیشابوری
1403/03/26 - 13:09
تاریخ و ساعت خبر:
194517
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خراسان رضوی، درب مسجد را باز می‌کند و بسم‌الله گویان وارد مسجد می‌شود. می‌گوید: بیش از40 سال است که همسایه این مسجد است و همیشه سعی کرده رسم همسایگی را به جای آورد و در نمازجماعت‌ و برنامه‌های مختلف مسجد شرکت کند. بچه‌هایش را نیز همیشه با خود به مسجد می‌آورده تا بقول خودش مسجدی بار بیایند و ادامه می‌دهد: خدای مهربان به من و همسرم پنج فرزند داده، سه دختر و دو پسر که همگی به خانه بخت رفته اند. من و همسرم بچه‌هایمان را از همان دوران کودکی با خود به مسجد می‌آوردیم تا اهل طاعت و نماز شوند. بچه‌هایم قرآن‌خوانی را در جلساتی که در مسجد برگزار می‌شد، آموخته‌اند و در همین برنامه‌هایی که در مسجد برگزار می‌شد، قد کشیده‌اند و حالا همه ازدواج کرده‌اند و زندگی خوبی دارند.
هر چند سن و سالی از او گذشته و پایش درد می‌کند اما همچنان یکی از بانوان پای ثابت مسجد است و به گفته خودش، مسجد را خانه دومش می‌داند و هر زمان برنامه‌ای در مسجد برگزار شود، حتما شرکت می‌کند.
خاله زینب از قدیمی‌ها و پیشکسوتان مسجد است. در حین صحبتش با من، بانوان یکی یکی وارد مسجد می‌شوند و پس از احوالپرسی و کمی خوش و بش، کار را شروع می‌کنند.
امروز کارهای زیادی قرار است، انجام شود از درست کردن آش رشته گرفته تا تمیز کردن گندم برای سمنو و آماده کردن اَماج (ریز کردن گلوله‌های خمیر و بیرون کردن آنها از الکِ مخصوص) برای آش بی بی (یک نوع آش نذری نیشابوری) و تمیز کردن سبزی برای خشک کردن.

هر چند نفر از بانوان در یک قسمت از حسینیه مسجد جمع شده و کار را شروع می‌کنند.
سینی‌های بزرگ برای تمیز کردن گندم، به سه نفر از خانم‌ها داده می‌شود، تمیز کردن سبزی‌ها را نیز چهار نفر از بانوان به عهده می‌گیرند، در قسمت دیگری از حسینیه دو نفر از بانوان در حال پهن‌کردن زواله‌های خمیر برای آش رشته هستند و دو نفر دیگر نیز نوارهایی که از پهن‌کردن زواله‌های خمیر آماده شده را در دستگاه رشته‌بری گذاشته و رشته‌های باریک را بر روی طنابی که وسط حسینیه کشیده شده، پهن می‌کنند و چند نفر نیز در حال آماده کردن اَماج هستند.
حال و هوای خوبی در حسینیه حاکم است، یکی از بانوان با صدای بلند اشعاری می‌خواند که پس از پایان صحبتش، همه جمع صلوات می‌فرستند. ( اول به مدینه مصطفی را صلوات، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، دوم به نجف....)

چند نفر از بچه‌ها نیز به همراه مادرانشان به هیات آمده‌اند.
به سراغ بانوی جوانی که در حال پهن کردن زواله‌های خمیر است، می‌روم و پس از خداقوت، از او می‌پرسم، چند وقت است که در این برنامه شرکت می‌کنی؟ در پاسخ می‌گوید: حدود پنج ماهی می‌شود که دوشنبه هر هفته به هیات می‌آیم و در کارهای جهادی هیات شرکت می‌کنم.
این بانوی جوان که به همراه دخترش در این برنامه شرکت کرده، ادامه می‌دهد: در این هیات برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود، من و خواهران دیگر، علاوه بر شرکت در برنامه‌های فرهنگی هیات در این کارهای جهادی نیز شرکت می‌کنیم و عواید فروش این محصولات برای خرید لوازم ضروری هیات و برنامه‌های فرهنگی هزینه می‌شود.
بانوی جوان دیگری در حالی که رشته‌های آشی که از دستگاه رشته‌بری بیرون آمده را برای پهن کردن بر روی طناب، آماده می‌کند، بیان می‌کند: ما هر چه داریم از خدا و اهل بیت علیهم السلام داریم و خدا را شاکریم که به ما توفیق داده هر هفته در این کار خیر شرکت داشته باشیم.
یکی از بانوان می‌گوید: از وقتی که این طرح در هیات ما راه افتاده است، سعی کرده‌ام هر هفته در این طرح شرکت کنم و بخشی از زمان خود را وقف کارهای خیر نمایم. حتی دخترم که 10سال دارد، همیشه به من می‌گوید مرا نیز با خودت به مسجد ببر تا من هم کاری انجام دهم لذا زمان‌هایی که دخترم درس نداشته باشد او را نیز به اینجا می‌آورم.

بانوی دیگری می‌گوید: مسجد برای ما مثل سنگر است، سنگر کارهای جهادی و خیرخواهانه؛ در هر دوره‌ای بانوان رسالتی دارند، در زمان جنگ همین بانوان بودند که در پشت جبهه خدمت‌رسانی کرده و وسایل لازم را برای رزمندگان آماده می‌کردند حالا ما نیز با انجام این کار در فعالیت‌های فرهنگی که نیاز روز جامعه است، مشارکت می‌کنیم؛ خدا را شکر برنامه‌های خوبی در مسجد و هیات ما برای اهالی محل به‌ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، انجام کار فرهنگی نیز هزینه می‌خواهد، چقدر خوب است که ما بتوانیم با همین کارهایی که انجام می‌دهیم در آماده کردن ملزومات این کارهای فرهنگی مشارکت داشته باشیم.
بانویی که در حال تمیز کردن گندم برای آماده کردن سمنو است، می‌گوید: ما در این هیات جلسات آموزش قرآن و احکام برگزار می‌کنیم که خانم‌ها از این جلسات استقبال کرده و فرزندان خود را نیز با خود به این جلسات می‌آورند؛ به مناسبت ولادت و عزاداری ائمه نیز در هیات برنامه برگزار می‌شود که این برنامه‌ها همیشه با استقبال خوب خانم‌های محل همراه است.
زهرا افشاریان‌فر مسئول اجرای این طرح می‌گوید: الحمدلله مسجد انصارالمهدی (عج) یکی از مساجد فعال در برگزاری برنامه‌های مختلف در شهرستان نیشابور است که این برنامه‌ها با حضور پرشور اهالی محل برگزار می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: طی جلسه‌ای که با بانوان فعال این مسجد برگزار شد، مقرر شد دوشنبه‌های هر هفته بانوان در مسجد حضور داشته باشند و یکسری کارها از قبیل درست کردن آش رشته، سمنو، تمیز کردن سبزی برای خشک کردن و... انجام دهیم و عواید فروش این محصولات را صرف خرید وسایل هیات و برنامه‌های فرهنگی که در اینجا برگزار می‌شود، کنیم.

این بانوی فعال جهادگر با اشاره به اینکه، این طرح حدود هشت ماهی است که در این هیات آغاز شده و قریب به 50 بانوی جهادگر در برنامه‌های مختلف شرکت می‌کنند، می‌گوید: بقول بانوان اینجا برایمان سنگر است و خانه دوم ما؛ بانوان اینجا هم کار جهادی انجام می‌دهند و هم از حال همدیگر باخبر می‌شوند و اگر کسی مشکلی داشته باشد برای حل مشکلش تلاش می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: اینجا بانوان در تهیه جهیزیه برای نوعروسان کم بضاعت و آماده کردن بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های کم برخوردار نیز مشارکت می‌کنند.

مسئول بانوان جهادگر مسجد انصارالمهدی نیشابور بیان می‌کند: یکی از راه‌های مهم تربیت سالم فرزندان، آشنایی آنها با آموزه‌های دینی و باید و نبایدهاست لذا هدفمان این است که در کنار انجام کارهای خیرخواهانه، زمینه مشارکت بیشتر قشر جوان و نوجوان را در برنامه‌های مختلف و متنوع هیات فراهم کنیم تا مسجد پل ارتباطی بین جوانان و دین باشد و بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها برای ترویج و توسعه برنامه‌های فرهنگی استفاده کنیم.







انتهای خبر/انسیه سعادتی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مسجد، بانوان جهادگر، بانوان جهادگر نیشابوری ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو