توافق پکن سرنوشت برجام را مشخص می کند؟ / ابزار تحریم ها را چگونه می توان بی اثر کرد؟

توافق پکن که بسیار غافلگیرانه بود یک درس دیپلماتیک برای آمریکا نیز بود که در رقابت با چین بازنده این میدان بود و آمریکا در این حوزه باید بداند که کشورها منتظر سیاست های یکجانبه آن نمی مانند. این تفاهم آسیایی اگر به خوبی اجرا شود که تاکید و قاطعیت طرفین نشان از اجرای مستحکم آن است، قطعا تحولی شگرف در حوزه بین المللی ایجاد خواهد کرد.
توافق پکن سرنوشت برجام را مشخص می کند؟ / ابزار تحریم ها را چگونه می توان بی اثر کرد؟
1401/12/23 - 10:40
تاریخ و ساعت خبر:
146006
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد : همواره از سوی کارشناسان یکی راهکارهای مقابله با تحریم های آمریکا بی اثر کردن ابزار تحریم اقتصادی غرب علیه ایران با استفاده از رشد و توسعه اقتصادی و تجارت و سیاست خارجی مطرح می شد.
شیوه ای که تلاش و فعالیت چندوجهی بسیار دیپلماتک را می طلبید. دولت سیزدهم در این راستا نشان داده که بر دیپلماتیک مدونی برای پیوستن به معاهدات و حوزه همکاری با کشورهای مختلف دارد.
پیمان شانگ های از جمله سرفصل های رویکرد عملیاتی دولت بود و دولت سیزدهم در پی معماری یک دیپلماسی قدرتمند چندوجهی با مناطق مختلف دنیا بود که در این راستا موفقیت های مهمی نیز ایجاد کرد.
تهیه واکسن کرونا یکی از همین اقدامات موفقیت آمیز در حوزه دیپلماسی درمانی و بهداشتی بود که بسیار مثمر ثمر واقع شد و حالا این روند در حوزه های دیگر ادامه دارد. هر گره دیپلماتیک که باز می شود فرصت ها و ظرفیت های مختلفی را پیش روی کشورمان قرار می دهد.
فضای حوزه بین الملل نیز دیگر سال هاست به صورت خطی و میان دو کشور تامین کننده منافع کشورها نیست و همکاری های چندجانبه مستحکم باعث می شود کشورها به برآورده شدن منافع خود بیشتر امیدوار باشند و ظرفیت های گسترده ای را پیش روی خود ببینند.
هر گام دولت سیزدهم یک امتیاز گیری و یک حرکت رو به جلو در راستای گرفتن ابزار فشار سیاسی و تحریمی غرب و آمریکاست.
حرکت دیپلماتیک ایران در دو رویداد دیپلماتیک اخیر که منجر به تفاهم نامه بین المللی می شود به تعدیل سیاست غرب علیه ایران منجر می شود و هدف غرب نیز انزوای سیاسی ایران و ضعیف شدن کشورمان با اعمال تحریم هاست.
بنابراین فعالیت های متعدد و دیپلماسی نتیجه بخش ایران می تواند بیشتر آمریکا را مجبور به قبول خواسته های ایران در مذاکرات هسته ای کند و یک امتیاز برای کشورمان محسوب می شود.
در این راستا می توان از منافع مشترک کشورها برای تامین منافع خود استفاده کرد. احیای روابط ایران و عربستان الگوی نسبت به استفاده از اشتراک منافع بود که هر سه کشور چین و ایران و عربستان به خواسته های خود می رسند.
در اینجا دیپلماسی هم افزایی منافع نیز تعبیر می شود که ایران اخیرا به خوبی انرا اجرا کرد.
این توافق که بسیار غافلگیرانه بود یک درس دیپلماتیک برای آمریکا نیز بود که در رقابت با چین بازنده این میدان بود و آمریکا در این حوزه باید بداند که کشورها منتظر سیاست های یکجانبه آن نمی مانند. این تفاهم آسیایی اگر به خوبی اجرا شود که تاکید و قاطعیت طرفین نشان از اجرای مستحکم آن است، قطعا تحولی شگرف در حوزه بین المللی ایجاد خواهد کرد و کمااینکه شدت انتشار و بازتاب خبر این تفاهم در رسانه های جهان به خوبی نشان دهنده اهمیت آن است‌.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
توافیق پکن، ابزار تحریم ها علیه ایران، چین ، پیمان شانگ های،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بین الملل
V
آرشیو