روایتی از اراده پولادین یک بانوی موفق گلخانه‌دار زنجانی

کلمه "امید" را می‌توان در اراده پولادین یک بانوی موفق گلخانه‌دار خلاصه کرد/ زنان ایرانی بدون محدودیت در عرصه‌های اقتصادی پیشگام هستند.
روایتی از اراده پولادین یک بانوی موفق گلخانه‌دار زنجانی
1402/01/21 - 14:45
تاریخ و ساعت خبر:
146651
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - گاهی ‏‎‌می‌توان فرهنگ، علم، اقتصاد، تجارت، جسارت، مقاومت و صبوری را در یک قاب مشاهده کرد! اینبار در قابی زیبا به نام "مریم شهیدی" بانوی کارآفرینی که درس امید و تلاش می‌دهد.
گاهی می‌توان فرهنگ، علم، اقتصاد، تجارت، جسارت، مقاومت و صبوری را در یک قاب مشاهده کرد! اینبار در قابی زیبا به نام "مریم شهیدی"... بانویی که با عبور از پنجره علم و دانش، به حرفه‌ای سخت می‌پردازد و دست آخر به گونه‌ای اخلاقی به سوی موفقیت‌های بیشتر پیش می‌رود.
این گلخانه‌دار نمونه زنجانی موفق شده است در سال ۹۱ با سرمایه ۱۵ میلیون تومانی اقدام به احداث گلخانه کند و در گذر زمان با افزایش دادن سطح گلخانه علاوه بر تامین نیاز بازار به محصولاتی همچون میوه توت‌فرنگی، نشا توت فرنگی، نشا گوجه، فلفل، خیار، بادمجان و سایر صیفی‌جات؛ برای زنان بد سرپرست خانوار زنجانی که گاها یا همسران خود را از دست داده و یا بنا به دلایل و مشکلاتی گرفتار زندان هستند را در مجموعه خود جذب و برایشان اشتغال‌زایی کند.
مریم شهیدی بانوی گلخانه‌دار و موفق زنجانی فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی، گرایش باغبانی از دانشگاه زنجان هستم و فعالیت خود را از سال ۸۶ در زمینه واگذاری بیمه محصولات کشاورزی و مدرس فنی حرفه‌ای شروع کردم.
وی افزود: با توجه به آگهی که برای واگذاری زمین‌های منابع طبیعی برای فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی ارائه شده بود، درخواست ارائه دادم که خوشبختانه مورد پذیرش واقع شد و وارد عرصه تولید و گلخانه‌داری شدم.

بانوی کارآفرین زنجانی بیان کرد: میزان سرمایه اولیه‌ای که برای احداث گلخانه یک هزار متری در سال ۹۱ داشتم تنها ۱۵ میلیون تومان بود با این که این مبلغ نمی‌توانست حتی جزیی از هزینه را تامین نماید اما ناامید نشده و با تلاش و پیگیری‌ها و البته همراهی مسئولان شهرستانی توانستم تسهیلات دریافت کرده و گلخانه هزار متری خود را تکمیل و وارد مرحله تولید نشا نمایم.
این بانوی گلخانه‌دار نمونه زنجانی بیان کرد: به دلیل علاقه به کار گلخانه برای نخستین بار قبل از احداث گلخانه شخصی در سال ۸۶ و بار دوم در سال ۸۹ اقدام به اجاره گلخانه کرده و در هر دو بار شکست قطعی خوردم اما به دلیل علاقه شدید به کار اصلا از کارم ناامید نشدم، با تجربه‌هایی که بدست آورده بودم توانستم در طول سال‌های بعدی در گلخانه هزار متری خودم کشت نشا را انجام دهم و در این زمینه موفقیت بالایی را بدست آورم.

اولین کشت کننده گوجه گیلاسی در زنجان بودم
وی با اشاره به اینکه به کمک دریافت تسهیلات کم بهره از جهاد کشاورزی متراژ گلخانه را به ۳ هزار متر در سال ۹۷ افزایش دادم، گفت: در سال ۹۸ نیز با درآمدی که از گلخانه‌داری کسب کردم و تجربه و تخصصی که بدست آورده بودم زمین جدیدی خریده و گلخانه ۳ هزار و ۷۰۰ متری دیگری را احداث کردم و این بار سراغ کشت گوجه خوشه‌ای گیلاسی رفتم و برای نخستین آن را در استان پرورش دادم.
شهیدی با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه در پرورش گوجه گیلاسی نیز موفق عمل کردم و بازار هدف صادراتی آن را نیز به دست گرفتم، بیان کرد: کل محصول برداشتی ما روانه بازار روسیه شد و حتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز درخواست خرید محصول داشت اما ما دیگر توان تامین آن را نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون سطح گلخانه را به ۹ هزار متر مربع رسانده و در این سطح متوقف نخواهم شد تصریح کرد: با توجه به اینکه پروانه بهره‌برداری بنده تولید نشاء است به عنوان تولید کننده نشاء مکانیزه در استان زنجان در حال فعالیت هستم و همچنین جزء معدود گلخانه‌‌دارنی در کشور هستم که علاوه بر تولید نشاء در تولید سایر محصولات کشاورزی از جمله گوجه گیلاسی فعال است.

صادرات فلفل دلمه‌ای رنگی به روسیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس
شهیدی با بیان اینکه محصول فلفل دلمه‌ای رنگی را نیز بنده برای اولین بار در سال ۸۹ در گلخانه اجاره‌ای پرورش دادم گفت: محصولات ما به کشور روسیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
وی با اشاره به اقلیم سرد و کوهستانی زنجان و مناطق شمالغرب کشور گفت: تقریباً از اواخر آذرماه گلخانه‌های خاکی در این مناطق به ندرت فعالیت می‌کنند اما گلخانه‌های ما جز معدود گلخانه‌هایی است که به هیچ عنوان در طول سال تعطیلی ندارد و تا اوایل اسفند ماه خیار و سبزیجات برگی و تازه تولید و به بازار عرضه می‌کند.
این بانوی گلخانه‌دار نمونه زنجانی با بیان سخت بودن کار گلخانه‌داری و نیاز به اراده پولادین برای ادامه کار عنوان کرد: کار تولید مخصوصاً در کار کشاورزی و گلخانه‌‌داری به واسطه هزینه‌های زیاد که با کوچکترین خطا در تولید می‌تواند عواقب
جبران‌ناپذیر و حتی ورشکستگی منجر شود بسیار سخت‌تر است به ویژه اینکه کار ما نیز تولید نشا بوده که کار پر خطر و پر ریسکی محسوب می‌شود اما بنده ریسک را هر بار پذیرفته و به سمت اهداف و علاقه‌مندی‌های خود حرکت کرده‌ام.

با توکل بر خدا، تلاش و پشتکار بر مشکلات غلبه می‌کنم
شهیدی در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: در کار کشاورزی و گلخانه‌داری اتفاقات غیر منتظره از جمله، تغییرات آب و هوایی، خراب شدن محصولات، عدم خرید محصولات، رخ دادن خطای انسانی، و عدم ثبات قیمت‌ها زیاد است که کار را مشکل می‌کند اما با توکل بر خدا و ائمه و البته پشتکار و تلاش توانسته‌ام اغلب مشکلات را حل کنم و شکست را نپذیرم.
وی بیان‌کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد از نیروهای کار در گلخانه را بانوان تشکیل می‌دهند و بیشتر سعی شده از بانوان بد‌ سر‌پرست و بی‌سرپرست بکارگیری شود تا خود بتوانند منبع درآمدی برای تامین هزینه خانواده باشند، اما باید گفت ما همواره در تلاش هستیم تا بانوان در شرایط مشابه را برای کار در گلخانه جذب نماییم.
وی ادامه داد: به ازای هر هزار متر مربع گلخانه، ۳ بانوی بد سرپرست و یا بی سرپرست کار می‌کنند و در اوج کارها این تعداد به ۲۰ نفر می‌رسد این در حالی است که ۵ نفر از این بانوان نیروهای ثابت مجموعه هستند.
بانوی گلخانه‌دار نمونه زنجانی با بیان اینکه کشاورزی انتها ندارد و می‌توان گفت تلفیق علم و عمل است ابراز داشت: سختی از نظر بنده معنایی ندارد و حتی در برخی موارد با وجود برخی مشکلات جبران ناپذیر، تلاش کرده‌ام با دید مثبت به عنوان تجربه به مشکلات نگاه کنم و در پی پیدا کردن راه حل‌ آن باشم، زیرا از نظر بنده پیدا کردن راه حل مناسب مهمتر از مشکلات است و با اعتماد به خدا، پشتکار و همت می‌توان به آینده امیدوار بود.

زن بودن محدودیتی برای ورود به عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد نمی‌کند
شهیدی در خصوص محدود بودن کار کشاورزی برای بانوان و اینکه آیا اصلا محدودیتی برای حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی وجود دارد یا خیر؟ گفت: هیچ محدودیتی برای زنان در جامعه ما برای ورود به عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و حتی عرصه‌های دیگر نیست، با اینکه اصولا کار کشاورزی را عجین شده با جنسیت مرد می‌شناسند اما در این کار تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد و در استان زنجان نیز ۴۵ تا ۵۰ درصد مدیران گلخانه که محصولات کشاورزی با بهترین کیفیت و بیشترین عملکرد را تولید می‌کنند زنان هستند، موفق بودن زن و مرد نمی‌شناسد تنها به همت و پشتکار فرد شروع کننده این کار بستگی دارد.
وی در بخشی دیگر ابراز داشت: سالانه عده بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی به دنبال احداث گلخانه هستند اما پرسه گرفتن مجوز‌های اداری و بانکی بسیار طولانی و خسته کننده شده است و حداقل انتظاری که از مسئولان امر می‌توان داشت این است که مسیر کارآفرینی را برای جوانان باز و آسان کرده و با آنها همراهی کنند و سد راه رسیدن به اهداف آنان نشوند.
این بانوی گلخانه‌دار نمونه زنجانی خاطر نشان کرد: در شروع کار مهمترین عامل داشتن هدف است و جوانان در ابتدا باید به خدا توکل و پشتکار داشته باشند زیرا هر کس باید بنا به وظیفه و به اندازه علم و تجربه خود برای آبادانی کشور تلاش کند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان کارآفرین، بانوی کارآفرین زنجانی، گلخانه داری،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کارآفرینی و تولید ملی
V
آرشیو