اشتغال زنان، از کسب درآمد تا مشارکت اجتماعی / 5 راهکار طلایی برای کم کردن تعارض خانه داری و اشتغال بیرون خانه

کارشناس مباحث اقتصادی بابیان اینکه امروز اشتغال زنان فقط به منظور کسب درآمد نیست بلکه نشان از مشارکت اجتماعی زنان دارد گفت: « در سیره معصومین هم مشاهده می کنیم که این بزرگواران کارهای خانه را بین افراد خانه تقسیم می کردند .رواج این فرهنگ به بستر سازی مناسب در سطح جامعه نیاز دارد.اکنون فرهنگ جامعه به گونه ای است که زن شاغل باید همه کارهای خانه را انجام دهد این فرهنگ سازی باید صورت گیرد که اگر زن شاغل است کارهای خانه بین اعضاء خانواده تقسیم شود.»
اشتغال زنان، از کسب درآمد تا مشارکت اجتماعی / 5 راهکار طلایی برای کم کردن تعارض خانه داری و اشتغال بیرون خانه
1402/03/07 - 10:2
تاریخ و ساعت خبر:
148782
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در گذشته نه چندان دور، تقسیم وظایف اعضای خانواده به این صورت بوده که مردان شاغل در خارج منزل و زنان، عموما خانه دار بوده اند. اما چند سالی است دلایل متعددی باعث شده که زنان علاوه بر خانه داری، شغل دیگری نیز اختیار کنند. در این رابطه با سمیه کارخانه، کارشناس اقتصادی به گفتگو نشسته ایم.
خانم کارخانه لطفاً دیدگاه خود درباره‌ی اشتغال زنان با توجه به شرایط کنونی جامعه بیان کنید ؟
با توجه به اینکه جامعه امروز، نیاز به مشارکت اجتماعی زنان دارد از این رو مسئله اشتغال ،نه فقط مربوط به کار کردن به معنای دستمزد گرفتن است، بلکه از دیدگاه کلی تر به منزله مشارکت اجتماعی است .
حضور به معنای شاغل بودن زن که مانند یک کارمند ساعت مشخصی را بیرون از خانه فعالیت کند، مد نظر نیست .ما در جامعه با مسائل اقتصادی روبه‌رو هستیم لذا شاید حضور زنان به این شکل و در شرایط کنونی امکان پذیر نباشد، به علاوه هنوز ما فرصت های شغلی مناسبی را ایجاد نکرده آیم که به این شکل زنان را به کار دعوت کنیم.
چرا بعضی از بانوان که تمایل به کار دارند ، خانه دار هستند ؟
برخی از خانم های خانه دار همسرانشان موافق نیستند و یا فرصت های مناسبی پیدا نکرده اند. بعضی از خانم ها که همسران شان با اشتغال موافق بودند و شاغل بوده اند، وقتی مادر شده اند مدتی در خانه بوده و زمانی که فرزند کوچکشان بزرگ شد به سرکار بر می گردند.
علت توجه زنان به موضوع اشتغال و کار بیرون از خانه چیست ؟
من اعتقاد دارم که در اسلام کار خانه به معنای شستن و دوختن نه تنها به عهده ی زنان نیست بلکه بر عهده ی مرد است که حتی شخصی را برای انجام دادن این کار ها در خانه استخدام کند.امامتأسفانه امروزه به کار در خانه با دید عرضی نگریسته می شود تا جایی که بعضی ها می گویند وقتی مرد زندگی را تأمین می کند زن هم در مقابل باید کارهای خانه را انجام دهد.
در واقع فقط وظایف همسری و مادری بر عهده زن است ولی می بینیم که امروزه بسیاری از زنان خانه دار ما به جای وظیفه همسری و مادری بسیاری از وقتشان به کار خانه داری می گذرد ،در نتیجه زنان خانه دار فکر می کنند که باید به گونه ای از زیر این کارها شانه خالی کنند و می گویند اگر بیرون از خانه کار می کنیم دارای درآمد هم خواهیم بود.
آیا می توان از الگوی تمام وقت اشتغال زنان سخن گفت و پس از آن گفت با خانواده های متعادل رو به رو هستیم؟
به عقیده من بسیاری از مسائل که امروز در فرهنگ ما وجود دارد از جمله اینکه کارهای مربوط به خانه،مربوط به خانم ها است باید با فرهنگ سازی تغییر کند.
در سیره معصومین هم مشاهده می کنیم که این بزرگواران کارهای خانه را بین افراد خانه تقسیم می کردند .رواج این فرهنگ به بستر سازی مناسب در سطح جامعه نیاز دارد.اکنون فرهنگ جامعه به گونه ای است که زن شاغل باید همه کارهای خانه را انجام دهد این فرهنگ سازی باید صورت گیرد که اگر زن شاغل است کارهای خانه بین اعضاء خانواده تقسیم شود.
راهکارهای شما برای رفع تعارض نقش های شغلی و خانوادگی زنان چیست؟
می توان به موارد زیادی اشاره کرد، از جمله:
۱-زنان از اشتغال تمام وقت خود داری نمایند و به اشتغال نیمه وقت اکتفا کنند.
۲-زنان از پذیرش کارها در شیفت شب خودداری کنند.
۳-زنان سعی کنند شغل هایی را برگزینند که با ویژگی های جسمی و روانی آنها سازگار باشد.
۴-از تجمل‌گرایی و مصرف گرایی و آنچه باعث می شوند زوجین ساعات بیشتری را به کار مشغول شوند اجتناب کنند.
۵- در سال های اولیه سازندگی کودکان که نیاز بیشتری به حضور مادران دارند زنان شاغل نشوند.
ممنون از شما که ما را همراهی کردید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اشتغال زنان ، چالش های اشتغال زنان، زنان کارآفرین، تولید ملی ، چالش های اشتغال زنان، زنان خانه دار، مسئولیت های خانه داری
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کارآفرینی و تولید ملی
V
آرشیو