یادداشتی به بهانه روز خبرنگار

خبرنگاری مسیر عاشقی برای مردم با عطر خدمت/زندگی خبری خبرنگاران زن برگرفته از تجربه زیسته آنهاست

بارها شنیده‌ایم خبرنگاری عشق است و افرادی که در این رشته باقی می‌مانند طبیعتا آدم‌های عاشقی هستند که در جهت رفع مشکلات مردم قدم برمی دارند.
خبرنگاری مسیر عاشقی برای مردم با عطر خدمت/زندگی خبری خبرنگاران زن برگرفته از تجربه زیسته آنهاست
1403/05/18 - 08:34
تاریخ و ساعت خبر:
196539
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مطهره جهانی خبرنگار با سابقه خبرگزاری جمهوری اسلام ایران سیستان و بلوچستان طی یادداشتی ضمن گرامیداشت روز خبرنگاردر خصوص جایگاه زنان خبرنگار و سختی کارشان گفت : خبرنگاری حرفه ای آمیخته با درد و فریاد مردم برای بیان واقعیات و مطالبات مردمی است اما خبرنگاران خود چالش های نهفته و دردهای ناگفته فراوانی دارند که البته سهم خبرنگاران زن در این میان بیشتر و سنگین تر به نظر می رسد.در این عرصه گرانبهاترین داشته ات، یعنی عمرت را باید به پای آگاهی بریزی. باید شب و روز، گرما و سرما، پیاده و بدون کمترین تجهیزات و با تحمل ده ها مصائب ریز و درشت از این جلسه به آن جلسه، از این محله به آن محله از این شهر به آن شهر صدای رسای مردم باشی.
زن خبرنگار با نگاه موشکافانه و دقیق خود به تحلیل موضوعات می پردازد، در بیشتر موقعیت ها زنان خبرنگار توانسته اند با قلم و احساس خود بهتر از مردان به بیان رویدادها و توصیف اتفاقات و وقایع بپردازند.زندگی بدون تعطیلات و کار شبانه‌روزی، ترجیح شغل به خانواده و فراموشی دیدارهای گاه‌به‌گاه فامیلی، از دست دادن لحظه تولد نوزاد یا فراموش کردن بزرگ‌شدن فرزندان اینان و بسیاری دیگر رنج‌های عمومی و درد مشترک است.
بارها شنیده‌ایم خبرنگاری عشق است و افرادی که در این رشته باقی می‌مانند طبیعتا آدم‌های عاشقی هستند که در جهت رفع مشکلات مردم قدم برمی دارند.نداشتن ساعت کاری مشخص و بعضا سرکار بودن از صبح تا شب از جمله این مشکلات است که موجب می شود خانم‌های دارای فرزند یا متاهل سختی‌های بیشتری را تحمل کنند، آسیب هایی که زنان خبرنگار در طول عمر کاری خود با آن مواجه هستند به مراتب بیشتر از مردان است، چرا که اگر زن خبرنگار متاهل باشد هم همسر است و وظیفه شوهرداری دارد، هم مادر است و وظیفه مادری را باید به نحو احسن انجام دهد و هم بانوی خانه است باید به کارهای منزل رسیدگی کند و هم خبرنگار...
مترادف کار خبرنگاری، استقلال، آزادی، عمران، آبادانی، اصلاح و پیشرفت و تغییر و دگرگونی اجتماعی، امانت داری و ترویج فکر و فرهنگ و انتقال اندیشه، تولید و سازندگی و ... است.زنان خبرنگار پا به پای مردان برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به آب و آتش می‌زنند تا چیزی از قلم نیفتد، اما متاسفانه بسیاری اوقات، خودشان از قلم می‌افتند و جایگاه و شانشان زیر سوال می‌رود.
زندگی خبری خبرنگاران زن برگرفته از تجربه زیسته آنهاست، آنها می‌دانند که در دنیای پر پیچ و خم زندگی، صدای خبرنگاری، تنها صدایی است که خوب شنیده می‌شود، هر چند شرایط کاری مطلوب نیست اما نمی‌توان از آن دور شد و با وجود همه مشکلات باز هم می نویسند و می نویسند و می نویسند و خسته نخواهند شد، اگر بتوان با یک نوشتن، باری از روی دوش مردم بر داشت، بهترین خاطره ها را برای خود رقم می زنند.با وجود تصور و تفکر همه این استرس‌ها و نامهربانی‌ها ، اما می‌نویسیم و باز هم می نویسیم چون این حرفه را با عشق انتخاب کردیم و پای آن هستیم و با آن زندگی می کنیم،شاید روز خبرنگار، تنها فرصتی باشد که حرف های دل خود را بزنیم، عمریست که این حرفها را دیگران زدند و ما نوشتیم، حالا یک روز هم ما می گوییم شاید دیگران بنویسند، عمری، دیگران را سوژه کردیم تا کارهای جامعه سامان یابد، حالا یک روز هم خودمان را سوژه می کنیم.
۱۷ مرداد یاد و خاطره شهید اطلاع رسانی محمود صارمی همکار خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که با خون خود حیات تازه ای به عزت خبرنگاران بخشید گرامی باد.
به قلم خبرنگار مطهره جهانی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روز خبرنگار ، هفدم مرداد، اهمیت خبرنگاری ، دغدغه های خبرنگاران زن ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تشکل های بانوان
V
آرشیو