پخت سمنو به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در روستای ابرو همدان

رمضانی: پخت سمنو هر ساله به نیت شهدای فتح خرمهشر انجام می شود و توزیع می گردد واین اقدام با استقبال خوب اهالی روستای ابرو مواجه می شود.
پخت سمنو به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در روستای ابرو همدان
1403/03/03 - 19:44
تاریخ و ساعت خبر:
193688
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به گزارش خبرنگار خبرگزاری زنان ایران در همدان، ثریا رمضانی یکی از اهالی روستای ابرو ضمن عرض تبریک به مناسبت آزادسازی فتح خرمشهر اظهار کرد: اهالی و گروه جهادی روستای ابرو به مناسبت فتح خرمشهر هرساله اقدام به پخت سمنو می کند

وی با بیان اینکه سمنو یک دسر خوشمزه و سنتی ایرانی است که هرساله پخت می شود، تصریح کرد: البته این دسر سنتی را می توان به عنوان پیش غذای سبک نیز استفاده کرد.

مسئول گروه جهادی با اشاره به اینکه مواد لازم جهت تهیه سمنو گندم، آرد، آب است، بیان کرد: ابتدا اول گندم پاک کرده و با اب سرد می جوشانیم آن را به مدت دو روز خیس می کنیم و در این مدت آب گندم را سه بار عوض می کنیم.

وی با بیان اینکه در این مرحله پس ازگذشت ۲۴ ساعت و با سفید رنگ شدن سرگندم آن را آبکشی سپس گندم را داخل پارچه تمیز و مرطوب می پیچیم، افزود: در ادامه پس از جوانه زدن گندم آن را روی سینی پهن می کنیم و روی آن را نیز پارچه نخی می کشیم که پس ازگذشت دو یا سه روز دانه های گندم به سبز روشن تبدیل شد نمی گذاریم گندم زیاد بماندکه رنگ آن سبز تیره شود زیرا مزه سمتو تلخ می شود.

رمضانی با بیان اینکه در مرحله چهارم گندم را تمیزکرده و با استفاده از غذا ساز آن را خوب له کرده و گندم له شده را داخل فیلتر ریخته و سپس با کمک پارچه تمیز گندم را خوب فشاردهید تا همه دانه های گندم فشرده شوند، ادامه داد: سپس مقداری آب به آن افزوده و دو بار فشار دهید تا شیره گندم به طور کامل گرفته شود برای عصاره گیری شیره گندم باید از یک الک استفاده کنیم تا بطور کامل شبره آن گرفته شود.

وی با بیان اینکه گرفتن کامل شیره گندم موجب شیرین شدن سمنو می شود، ابراز کرد: در مرحله بعد شیره گندم را با آرد ترکیب می کنیم تا شکل یک مایع رقیق درآید سپس آن را داخل قابلمه ایی ریخته و روی حرارت می گذاریم درادامه به هم زدن آن ادامه می دهیم و پیوسته مواد را هم بزنید تا سمنو به نقطه جوش برسد.

مسئول گروه جهادی با بیان اینکه پس از غلیظ و تیره شدن سمنو می توانید زیر حرارت را کم کنید تا آب سمنو تبخیر شده و کم شود، مطرح کرد: دراین مرحله نیازی به پیوسته هم زدن سمنو نیست هر ازگاهی آن را هم بزنید تا به غلظت کافی برسد.

مسئول گروه جهادی این روستا با اشاره به اینکه پس ازگذشت دو تا سه ساعت که سمنو به اندازه کافی غلیظ شد درب قابلمه با دمکن گذاشته و حرارت آن را کم کنید تا به مدت یک ساعت بگذرد و سمنو تیره ترمی شود، عنوان کرد: پس از یک ساعت سمنو آماده است اگر احساس کردید سمنو خیلی غلیظ شده می توانید مقداری آب به آن اضافه کنید و بگذارید بجوشد.

وی خاطرنشان کرد: پخت سمنو هر ساله به نیت شهدای فتح خرمهشر انجام می شود و توزیع می گردد واین اقدام با استقبال خوب اهالی روستای ابرو مواجه می شود.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سمنو، سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر، روستای ابرو، همدان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
همدان
V
آرشیو