معضلی به نام کیسه های پلاستیکی

بر اساس آنچه کارشناسان امر اعلام کرده‌اند، مصرف پلاستیک در ایران سالانه حدود نیم میلیون تن است و بیشتر این پلاستیک‌ها بادوام هستند و صدها سال طول می‌کشد تا به خودی خود تجزیه شوند و دیگر اثری از آن‌ها باقی نماند.
معضلی به نام کیسه های پلاستیکی
1401/09/28 - 09:00
تاریخ و ساعت خبر:
143679
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از سمنان- زکیه زکی: زباله‌های پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست محیطی جهان امروز را به وجود آورده‌ است. این کیسه‌ها به علت مصرف روزانه و قیمت بسیار پایین، تقریبا یکبار مصرف استفاده شده و به سرعت تبدیل به زباله‌هایی می‌شوند که‌ گاه غیرقابل بازیافت بوده و مشکلات بسیاری برای محیط زیست پدید آورده‌اند.
کشور ما نیز از جمله کشورهایی است که به مدد بهره‌مندی از نعمت خدادادی نفت، سالانه مقادیر زیادی لوازم پلاستیکی تولید می‌کند، تا جایی که ایران یکی از عمده تولید کنندگان مواد پلاستیکی به شمار رفته و به دنبال آن سهم چشمگیری در تولید این نوع زباله در جهان دارد. براساس آمارهای جهانی، روزانه 5/3 میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می شود سهم ایران در این میان به 56 هزارتن در روز می رسد که ناگفته پیداست، درصد قابل توجهی است.
آمارهای داخلی نشان می دهد در کشور ما 28 درصد از پسماند های شهری را پلاستیک تشکیل می دهد که این در شرایطی است که با صرفه جویی یک کیسه نایلونی در هفته توسط هر خانوار ایرانی می‌توان از مصرف حدود یک میلیارد کیسه نایلونی در سال جلوگیری کرد که این میزان برابر با 10 هزار تن پلاستیک است.
هیئت‌ وزیران آیین‌نامه اجرایی برای کاهش مصرف پلاستیک مهرماه امسال مصوب کرده است و بر اساس آن وظایف دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله وزارت صمت، جهاد کشاورزی، مراکز علمی و دانشگاهی و آموزش‌ و پرورش را مشخص کرده است، از جمله این که وزارت صمت باید منع تولید پلاستیک‌های کمتر از 25 میکرون را ایجاد کند و فوری باید برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوعیت عرضه پلاستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را عملیاتی کند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
معضلی به نام کیسه های پلاستیکی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو