نگاهی به سیاستگزاری های الهی در قرآن کریم در حوزه فرزندآوری!

به صورت کلی ۶ گروه از آیات قران کریم به صورت مستقیم و غیر مستقیم به افزایش جمعیت اشاره داشته اند.
نگاهی به سیاستگزاری های الهی در قرآن کریم در حوزه فرزندآوری!
1403/03/07 - 10:18
تاریخ و ساعت خبر:
193823
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در اواخر دهه ۶۰ سیاست های کنترل فرزندآوری و جمعیت اتخاذ و شعار فرزند کمتر زندگی کمتر رونق گرفته بود،ولی در سالهای اخیر فرزندآوری و افزایش رشد جمعیت یکی از مقوله هایی است که مورد تاکید عالمان ربانی و متخصصان جمعیت قرار گرفته است.
به صورت کلی ۶ گروه از آیات قران کریم به صورت مستقیم و غیر مستقیم به افزایش جمعیت اشاره داشته اند.
گروه اول-آیاتی که فقر و بی بضاعتی افراد را مانع داشتن فرزند نمی داند
امروزه یکی از مشکلات اساسی جامعه ما مشکلات اقتصادی است و به بهانه این مشکل افرادی از فرزند آوری خودداری و حتی گاهی برخی افراد به سقط جنین روی مي آورند،در حالي که قرآن کريم تضمين کرده است که خداوند به همه ي انسان ها روزي خواهد داد و ترس از معيشت و روزي فرزند، نبايد مانع فرزندآوري و افزايش جمعيت شود؛نمونه اي از اين آيات در سوره اسراء آيه 31 آمده است.
" فرزندان خود را از بيم تنگدستي نکشيد.اين ما هستيم که انان و شما را روزي مي دهيم.يقينا کشتن آنها گناهي بزرگ است"
و معناي آيه اين است که فرزندان خود را از ترس اين که مبادا دچار فقر و هلاکت شويد و به خاطر ايشان تن به ذلت گدايي دهيد، به قتل نرسانيد.
قابل توجه اينکه ما از اين جنايت زشت و ننگين وحشت مي کنيم،در حاليکه همين جنايت در شکل گيري در عصر ما و حتي به اصطلاح در مترقي ترين جوامع انجام مي گيرد و آن اقدام به سقط جنين در مقياس بسيار وسيع به خاطر جلوگيري از افزايش جمعيت و کمبودهاي اقتصادي است.
آيه مبني بر تهديد است که آفريدگار سلسله بشر را آفريده و همه را نيز روزي مي دهد.روزي و رفع نيازهاي بشر بسيار و بيشمار است و انحصار به مواد غذايي ندارد.همچنان که پدران را روزي مي دهد و از مرگ رهايي مي بخشد، فرزندان شما را نيز پروردگار کفالت فرموده و همه يکسان بر سر خوان نعمت او نشسته و همه گونه نيازها را هر لحظه در دسترس بشر مي گذارد.
اين آيه سيماي نابسامان اقتصاد دوران جاهليت را نشان مي دهد.امروز هم که دنيا به خاطر نگراني از افزايش جمعيت و کمبودهاي اقتصادي،سقط جنين را مجاز ميداند،گرفتار نوعي جاهليت شده است.
گروه دوم- آياتي که پيامبران الهي از خداوند طلب فرزند مي کنند
براي نمونه سوره صافات، آيه 100 و 101: "پروردگارا فرزندي از گروه صالحان به من ببخش.پس ما او را به نوجواني بردبار مژده داديم"
در اين آيات حضرت ابراهيم ع از خداوند تقاضاي فرزند صالح مي کند.فرزندي که بتواند خط رسالت او را تداوم بخشد و برنامه هاي نيمه تمامش را به پايان برساند،اينجا بود که عرض کرد:" پروردگارا به من از فرزندان صالح ببخش". چه تعبير جالبي (فرزند صالح و شايسته)، شايسته از نظر اعتقاد و ايمان،شايسته از نظر گفتار و عمل، و شايسته از تمام جهات.خداوند نيز اين دعا را مستجاب کرد و فرزندان صالحي همچون" اسماعيل" و "اسحاق" به او مرحمت فرمود.
گروه سوم-آياتي که فرزندان را مايه قدرت و اقتدار مي داند
سوره نوح،آيه 12" و شما را با اموال و فرزندان ياري مي کند و براي شما( از همان آب باران) باغ ها قرار مي دهد و براي شما نهرها جاري مي سازد.
کلمه "امداد" به معناي رساندن مدد به دنبال مدد ديگر است و مدد به معناي هر چيزي است که آدمي را در رسيدن به حاجتش کمک کند و اموال و فرزندان نزديک ترين کمک هاي ابتدايي براي رسيدن جامعه انساني به هدفهاي خويش است.
گروه چهارم-آياتي که فرزندان را موهبتي الهي براي والدين مي داند
سور ه انعام آيه 84"و ما به او (ابراهيم)، اسحاق و يعقوب را بخشيديم و يکايک انان را هدايت کرديم و نوح را پيش از آنان هدايت کرده بوديم.و از نسل او(ابراهيم)، داوود و سليمان و ايوب و يوسف و موسي و هارون را (نيز هدايت کرديم) و ما اين گونه نيکوکاران را پاداش مي دهيم."
در اين آيات به قسمتي از مواهبي که خداوند به ابراهيم داده است اشاره شده، و آن موهبت فرزندان صالح و نسل لايق و برومند است که يکي از بزرگترين مواهب الهي محسوب مي شود.
گروه پنجم-اياتي که بيانگر اين نکته است که خداوند رزاق است نه انسانها
سوره عنکبوت، ايه 60 "و چه بسا جنبنده اي که نمي تواند روزي خود را تامين کند، خداست که به او و به شما روزي مي دهد و اوست شنواي دانا"
براي خداوند، رزق دادن به جنبنده هاي ناتوان و انسان هاي سالم و کاردان، يکسان است؛ علم و آگاهي خداوند ضامن تامين روزي موجودات است.
قرآن مي گويد غم روزي را نخوريد و ننگ ذلت و اسارت را نپذيريد،روزي رسان خداست، نه تنها شما که" بسيارند جنبندگاني که حتي نميتوانند روزي خود را حمل کنند و هرگز ذخيره غذايي در لانه خود ندارند و هر روز نو،روزي نو مي خواهند، اما خدا آنها را گرسنه نميگذارد و روزي مي دهد و همو شما را نيز روزي مي بخشد."
خطاب به انسان مي گويد" در آن روز که به صورت جنين ضعيف و ناتواني در شکم مادر محبوس بودي و هيچکس حتي پدر و مادر مهربانت به تو دسترسي نداشتند، پروردگارت تو را فراموش نکرد و انچه را نياز داشتي دقيقا در اختيار گذاشت، امروز که موجودي توانا و نيرومندي و از انجا که رسانيدن روزي به نيازمندان فرع آگاهي از وجود و نيازشان است،در پايان آيه تاکيدي مي کند " اوست شنواي دانا"، سخن همه ي شما را مي شنود و حتي زبان حال شما و جنبندگان را مي داند، از نيازهاي همه به خوبي با خبر است و چيزي از علم بي پايان او پنهان نيست.
گروه ششم-آياتي که تاکيد به فراهم شدن زمينه ازدواج و فرزند دارشدن دارد
سوره نوح آيه 32"مردان و زنان بي همسر خود را همسر دهيد و همچنين غلامان و کنيزان صالح را،اگر فقير و تنگدست باشند،خداوند از فضل خود آنان را بي نياز مي سازد،خداوند گشايش دهنده و آگاه است.
در اين ايه به ازدواج اشاره کرده است؛ در تفسير نور آمده است: بقاي نسل بشر پدر گرو ازدواج و زناشويي است و در اسلام امر تربيت نسل يکي از وظايف والدين شمرده شده که در قيامت مورد بازخواست قرار مي گيرد.وعده جميل و نيکويي است که خداي تعالي داده،مبني بر اينکه از فقر نترسند که خدا ايشان را بي نياز مي کند و وسعت رزق مي دهد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فرزندآوری ، افزایش جمعیت، جمعیت جوان، اهمیت فرزندآوری در قرآن کریم ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو