15 خرداد عاشورایی که جاماندگان نهضت حسینی در قیام خمینی (ره) خلق کردند / ولایتمداری و ایمان رمز حرکت الهی قیام 15 خرداد

در صحیفه امام خمینی (ره) آمده است : پانزده خرداد یک مصیبتی بود که مبدأ جنبش و حرکتی الهی شد. ریشه ی درختی استوار شد که ثمره ی آن استقلال و آزادی برای مردمانش بود
15 خرداد عاشورایی که جاماندگان نهضت حسینی در قیام خمینی (ره) خلق کردند / ولایتمداری و ایمان رمز حرکت الهی قیام 15 خرداد
1403/03/13 - 13:00
تاریخ و ساعت خبر:
194067
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از کرمانشاه ، لیلا حسینی استاد دانشگاه در یادداشتی با موضوع حماسه 15 خرداد نوشت : امام راحل می‌فرمایند: ۱۵ خرداد یک نقطه عطفی است در تاریخ کشور ما که از همان وقت، شروع به فعالیت سیاسی شد و روحانیون از همان وقت خودشان را مجهز کردند. این قیام یک مصیبتی بود برای ملت ما، لکن مبدا جنبش بود. ۱۵ خرداد در عین حالی که مصیبت بود لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و ازادی برای همه مملکت. در این رابطه به خانم حسینی استاد دانشگاه مراجعه کردیم
پانزدهم خرداد،یادگار حضور توره های مردم و نشانی ماندگار از عمق احساسات مذهبی مردم ایران ،قاب عکس ماندگار از قیام ملتی است که می خواستند ظلم را ریشه کن کنند.تابلویی ماندگار با تلاطم امواج خون مردمی که به دنبال آرمانهای الهی خود پرچم ظلم ستیزی را در مبارزه با طاغوت به دست گرفته بودند.مردمی به میدان آمدند تا طاغوت نماند.
پانزدهم خرداد یکی از روزهای مهم و تاریخی در تاریخ معاصر ایران است. این روز به ویژه به خاطر وقایع سال 1342 هجری شمسی (1963 میلادی) در یادها مانده است. قیام 15 خرداد در واقع نقطه عطفی در مبارزات مردم ایران علیه رژیم پهلوی و یکی از آغازگران اصلی حرکت‌های انقلابی بود که در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 انجامید.
پانزده خرداد یک مصیبتی بود که مبدأ جنبش و حرکتی الهی شد. ریشه ی درختی استوار شد که ثمره ی آن استقلال و آزادی برای مردمانش بود.
نهضت پانزده خرداد 42 مبدای بود که مقصدش پیروزی بیست و دوم بهمن 57 بود.
15 خرداد عاشورایی بود که جاماندگان از نهضت حسینی با سلاح عشق و ایمان به مولایشان اقتدا کردند و لبیک گویان به ندای مولایشان میهن را با خون مطهرشان از چرک و ناپاکی ظلم و طاغوت شستشو دادند.
در آن زمان انقلاب سفید با تمام ابعاد و جوانب خود، به عنوان برنامه‌ای گسترده و بلندپروازانه معرفی شد که هدف آن مدرن‌سازی و توسعه ایران بود. اما در پشت پرده، اهداف و انگیزه‌های دیگری نیز وجود داشت که بیشتر به تقویت قدرت و سلطه محمدرضا شاه پهلوی و جلب حمایت بین‌المللی اختصاص داشت. این اصلاحات اگرچه به ظاهر به نفع مردم و کشور بود، اما در واقع به تضعیف نهادهای سنتی و مذهبی، افزایش نارضایتی عمومی و در نهایت به وقوع قیام‌های مردمی مانند قیام 15 خرداد انجامید. این رویدادها نشان داد که اصلاحات سطحی و بدون توجه به نیازها و خواسته‌های واقعی مردم، نمی‌تواند به پایداری و ثبات حکومت منجر شود و در نهایت به سقوط رژیم پهلوی انجامید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حماسه 15 خرداد، صحیفه امام خمینی(ره) ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو