در نشست زنان و مشارکت سیاسی چه گذشت؟

نشست زنان و مشارکت سیاسی به همت اندیشکده استقلال و آزادی برگزار شد.
در نشست زنان و مشارکت سیاسی چه گذشت؟
1402/10/11 - 23:01
تاریخ و ساعت خبر:
178400
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - ذیل سلسله نشست مشارکت سیاسی در ایران نشست «زنان و مشارکت سیاسی» به همت اندیشکده استقلال و آزادی با حضور مینواصلانی رئیس پژوهشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین (ع)، زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی، حسینی پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، نصرت خوارزمی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، نصیرزاده دیپلمات وزارت امور خارجه و اداره کل امور حقوق بشر و زنان برگزار شد.
فضه سادات حسینی در بخش ابتدایی سخنان خود به بررسی مشارکت سیاسی زنان در صدر اسلام و نقش مؤثر حضرت خدیجه (س) در صدر اسلام و حضرت زهرا (س) در اعتلای اسلام اشاره کرد.
وی افزود: در قرآن هم آیات فراوانی مبنی بر مشارکت زنان در سیاست وجود دارد و به طور خاص پرداختن به ملکه صبا گواه عینی بر این موضوع است.
هیچ تفاوتی بین حضور مردان و زنان در مشارکت سیاسی وجود ندارد
حسینی ادامه داد: در اندیشه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب حضور حداکثری زنان در انقلاب اسلامی تاکید شده و هیچ تفاوتی بین حضور مردان و زنان در مشارکت سیاسی وجود ندارد.
پژوهشگر حوزه زنان و خانواده گفت: در اندیشه‌های امام و رهبری با وجود تاکید بر امور سیاسی اولویت را بر خانواده می‌دانند و همه نقش‌ها را که تعریف می‌کنند اولویت مساله خانواده است.
اگر زن‌ها در امور سیاسی درست مشارکت کنند مسائل مربوط به خود را بهتر حل می‌کنند
حسینی ادامه داد: اگر زن‌ها در امور سیاسی درست مشارکت کنند مسائل مربوط به خود را بهتر حل می‌کنند چون زنان هستند که مسائل مربوط به حضانت و خشونت علیه زنان را می‌تواند پیگیری کنند.
در ادامه زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست زنان و مشارکت سیاسی گفت: مشارکت سیاسی زنان موضوعی است که مقام معظم رهبری آن را مطرح کردند. امسال رهبر به طور زودرس بحث انتخابات را مطرح کردند و این نشان دهنده اهمیت آن است.
نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نگاه رهبر به بانوان از بحث نگاه ظریف و دینی زنان به مسائل سیاسی است و همچنین بانوان، جامعه و خانواده را با خود همراه می‌کند.
شاهد رشد بانوان بعد از انقلاب در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی بودیم
وی گفت: در وهله اول مشارکت حداکثری در انتخابات و بعد انتخاب صحیح است؛ بانویی که در حوزه سیاست و برای انتخابات ورود می‌کند نمی‌تواند فقط در جایگاه سیاسی رشد کرده باشد و این تعالی باید همه جانبه باشد که به رشد و بلوغ رسیده باشند.
الهیان گفت: شاهد رشد بانوان بعد از انقلاب در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی بودیم و همچنین شاهد یک رشد متوازن در سیاست بودیم.
وی گفت: بانویی که کنشگر اجتماعی است بر اساس ایده‌ها و آرمان‌هایی است و نسبت به جامعه بی تفاوت نیست و این خانم در سیاست و برای آینده کشور هم مشارکت خواهد داشت.
نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برای دخالت بانوان باید شاخصه‌هایی داشته باشیم و علوم آموخته باشند تا بتواند در سطح کلان اثر گذاری خود را داشته باشند.
مردم سالاری مگر با مشارکت زنان در جامعه محقق نمی‌شود
الهیان افزود: مردم سالاری محقق نمی‌شود مگر با مشارکت زنان در جامعه؛ مشارکت فقط رأی انداختن و شرکت صرف در انتخابات نیست مشارکت دخالت در امور کشور است.
وی گفت: سال گذشته با دروغ بزرگ زن زندگی آزادی تلاش کردند که دنیا و جامعه را بدبین کنند به تفکر انقلابی در جامعه نسبت به زن.
نگاه غرب به زن انسانی نیست
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه شاهد نگاه تند غربی به زن در غزه هستیم. نگاه به زن نگاه ابزاری برای رسیدن به قدرت است و نگاه انسانی نیست.
همچنین نصرت خوارزمی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در تعریف مشارکت سیاسی بیان داشت: مشارکت سیاسی ذاتش مشخص است یعنی یک حکومتی وجود دارد و یک مردمی. حالا مشارکت سیاسی یعنی این زنان با حکومت چگونه تعامل می‌کنند.
مشارکت سیاسی به معنای رعایت حق شهروندی
وی ادامه داد: در کشورهایی که مشارکت سیاسی زنان وجود نداشت در واقع شهروندی زنان به رسمیت شناخته نمی‌شد و زنان حق رأی و… نداشتند.
وی افزود: مشارکت سیاسی وقتی شکل می‌گیرد که حکومت زنان را کامل می‌شناسد وقتی می‌شود از زنان انتظار شهروندی و مشارکت سیاسی داشت که حکومت هم زنان را به عنوان شهروند بشناسد.
وی ادامه داد: شمولیت مساله مهمی است و حکومت باید نشان دهد افراد مختلف در مشارکت سیاسی جا دارند.
وی ادامه داد: بنا به گفته رهبر انقلاب که فرمودند به کارگیری زنان فرزانه عاقل مجرب در رده‌های تصمیم سازی کشور مطلب مهمی است، باید به این نکته توجه کرد که فرزانگی عاقل و مجرب بودن در سیستم پاسخگو ساخته می‌شود، وگرنه اگر این انسان ساخته نشود کجاست که بخواهد مشارکت کند. باید از خود پرسید آیا زنان این حس را دارند که به عنوان شهروند فعال به آنها نگاه می‌شود؟
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، مشارکت سیاسی، اندیشکده ها،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو