پارچه های بی جانی که با سرپنجه بانوی هنرمند دهلرانی به هم کوک میخورد و جان می گیرد

پروین عبدی با همت بلند چرخ زندگی خود و ۲۰ بانوی دیگر دهلرانی را فراهم کرده است.
پارچه های بی جانی که با سرپنجه بانوی هنرمند دهلرانی به هم کوک میخورد و جان می گیرد
1402/11/10 - 10:36
تاریخ و ساعت خبر:
189519
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - ایلام : پروین عبدی ۱۵ سال پیش کارگاه تولیدی خود را که به نام (تن پوش ایرانی) با یک چرخ خیاطی قسطی کاچیران آغاز کرد و توانست چرخ های خیاطی را به ۲٠عدد افزایش دهد و ۲۰ بانوی دهلرانی را مشغول به کار کند.
لطفا کامل خودتان را معرفی کنید؟
پروین عبدی متولد 1354 ،کاردانی علوم تربیتی وکارشناسی طراحی و دوخت هستم دارای سه فرزند یک دوقلوی دختر و پسر و یک پسر ساکن شهرستان دهلران استان ایلام هستم.
کارگاه خیاطی از چه سالی آغاز کردید؟
من در سال 1386 رسما کارگاه خیاطی را با نام "تن پوش ایرانی" آغاز کردم الان 20 نفر به صورت مستقیم و 15 نفر به صورت فصلی و غیرمستقیم زمانی که سفارشات کارگاه زیاد است با من کار می کند. و یک اثر معنوی به نام خاتون دارم ولی هنوز موفق به ثبت آن نشدم. من سال 1384 ابتدای کار در داخل خونه با یک چرخ خیاطی قسطی که شوهرم با حقوق معلمی برام خرید بود شروع کردم وجالب اینجاست از برش می ترسیدم ولی همیشه شوهرم پشتیبانم بود و میگفت اگر خرابش کردی عین همین پارچه را برات تهیه می کنم. در ابتدای کار تولیدی پوشاک مدارس گرفتم هرسال 2000دست تولید میکردم بعد از آن مجوز تأسیس اموزشگاه طراحی دوخت را گرفتم والان مربی طراحی دوخت هستم و درحین کارکردن اول کاردانی علوم تربیتی و بعد کارشناسی طراحی ودوخت را گرفتم.
در راستای خیاطی دوره های را سپری کرده اید؟
درسال 83 آموزش مقدماتی خیاطی را از فنی وحرفه ای به مدت 6 ماه را سپری کردم، یادمه بخاطر گرمای بیش ازحد دهلران صورتم تماما لک زد ولی چون علاقه زیادی به خیاطی داشتم اهمیتی نمی دادم بعداز کسب دیپلم نازکدوز ،خوشبختانه یک تولیدی در شهر محروم ما باز شد از 400نفرثبت نام کردند که از آنها فقط 20نفر قبول شدند که من یکی از آنها بودم. از ساعت 7صبح تا 5 عصر بدون یک ریال حقوق کار می کردم من موفقیت الانم را مدیون اون کارهای بی مزدم میدونم ،کارگاه تولیدی آن زمان ور شکست شد همه کسانی که آنجا کار می کردند رفتن شکایت کردند ولی من تازه خوشحال بودم چرا که به هدفم نزدیک شده بودم.
خانواده در این حرفه و شغل با شما همراه هستند؟
خانوداه صدرصد تاثیر داره ولی من خودم خواستم به اینجایی که هستم برسم واقعا خودم با کمک خداوند و انرژی و استعدادی که به من داده توانستم این مسیر سخت را آسان کنم خانواده بعضی وقتها شکایت می کردند ولی من همچنان ادامه می دادم وکوتاه نمی آمدم.
من 20کله چرخ دارم زمانیکه سرمایه داشته باشم وبرش بزنم همشون میان ووقتی مدارس شروع میشه تا 25نفر هم میرسه
از چه پارچه ها در تولید استفاده می کنید؟
اگر تولیدکنندگان از پارچه های ایرانی استفاده کنند افراد زیادی مشغول بکار میشوند و راه پیشرفت برای همه باز می شود
من از پارچه های ایرانی معمولا استفاده می کنم ؛ برای مدارس ترگال ساده وکجرا، برای کت و شلوار مازراتی ایرانی و برای کارهای اداری پارچه های مطهری ایرانی
تولیدات کارگاه خیاطی شما چی هست ؟
انواع کت وشلوار زنانه ،مانتو شلوار اداری زنانه ،مانتو عبایی ،روسری ،انواع مانتو رسمی ،لباس محجبه ی مجلسی ،چادر ،فرم مدارس ،انواع شلوار زنانه و...
از شاگردان شما کسانی بودند که کارگاه زده باشند؟
به لطف خداوند بله، الان شهر دهلران پرشده از چرخکارهای حرفه ای که قبلا شاگرد من بودند بیش از 50 نفرموفق به تاسیس کارگاه خیاطی چه در سطح روستاها و چه در سطح شهرستان شده اند.
ناهید عبدالله زاده،فاطمه محمدی ،پروانه رضایی،فائزه مومنی ،فائزه دارابی ،هدی جابری ،زینب جابری ،سارا علیزاده ،منیژه عبدالله زاده ،پروین شاهولی ،نگار مسعودی،سمیه کرم نژاد ،سمیه خرسان ،فاطمه خرسان،زلیخا عنبری ،مرجان بالوی و ..خیلی هستند.
درخواست یا انتطارتان از مسئولینی که به صورت مستقیم با حرفه شما در ارتباط هستند چیست؟
درخواست من از مسئولین محترم چیز زیادی نیست جز دادن تسهیلات ویژه به کارگاه های تولیدی که آرزوشون این که یک تولید کننده ی قوی در استان باشند الان من نیاز دارم باید چرخ های خیاطی را افزایش بدم باید چرخ های صنعتی تهیه کنم و همینطور دادن پارچه های ایرانی یارانه ای انتظار دارم. من با دادن تسهیلات می توانم زنان زیادی را مشغول به کار کنم.
برای کسانی که دوست دارند وارد عرصه کاری شما شوند چه پیشنهاد و راهکاری دارید؟
به نظرم کسانی که علاقه دارند به حرفه ی خیاطی دنبال خرج الکی این مدرک و اون مدرک نباشند فقط مقدماتی را بگذرانند و ببیند علاقه شون درکدام مهارت خیاطی هست. مثلا کسی علاقه به مانتو داره بعد از مقدماتی خیاطی برود واردکارگاه تولیدی مانتو شود و به مدت 6 ماه تا یکسال شاگردی کند تا یک چرخکار حرفه ای ومجرب شود وگرنه دیر به نتیجه میرسد.
ازاینکه این فرصت را در اختیارما گذاشتید متشکرم.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانوی کارآفرین ، ایلام ، شهرستان دهلران ، خیاطی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو