چرا ولنتاین بیشتر یک سالگرد تجاری است تا فرهنگی؟/ بازارگرمی ولنتاینی برای فروش کالاهای لاکچری

ولنتاین از جمله مراسمات غربی است که در کشورهای مختلف از جمله ایران نیز بعضا مورد توجه قرار گرفته است. جذابیت این روز به این سبب است که روز عشاق نامیده شده و بسیاری از جوانان نیز برای اینکه روز شادی را بگذرانند این روز را گرامی می دارند و هدایی برای ابراز علاقه به هم رد و بدل می کنند. اینکه این روز چقدر در بین جوانان مورد پذیرش قرار می گیرد یک وجه ماجراست.
چرا ولنتاین بیشتر یک سالگرد تجاری است تا فرهنگی؟/ بازارگرمی ولنتاینی برای فروش کالاهای لاکچری
1402/11/24 - 13:03
تاریخ و ساعت خبر:
190091
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیر حمزه نژاد: ولنتاین از جمله مراسمات غربی است که در کشورهای مختلف از جمله ایران نیز بعضا مورد توجه قرار گرفته است. جذابیت این روز به این سبب است که روز عشاق نامیده شده و بسیاری از جوانان نیز برای اینکه روز شادی را بگذرانند این روز را گرامی می دارند و هدایی برای ابراز علاقه به هم رد و بدل می کنند. اینکه این روز چقدر در بین جوانان مورد پذیرش قرار می گیرد یک وجه ماجراست. وجه دیگر ماجرا میزان هیجانی است که برخی از فعالان اقتصادی به بازار می دهند تا بتوانند در این حوزه سودی عاید خود کنند.
برخی از کارشناسان حوزه فروش بر این عقده هستند که عمده خریدی که صورت می گیرد بر اساس احساس است و فروش عموما یک رویداد احساسی است تا عقلانی؛ یعنی با احساسی و هیجانی کردن فضای کسب و کار تاجر و بازاری پول بیشتری می تواند به جیب بزند. در واقع این موضوع یکی از ترفندهای کسب و کار در بازار است. برهمین اساس بیشترین استقبالی که از سالروزهای مختلف خصوصا غربی در کشورهای مختلف می شود، از سوی بازار اتفاق می افتد. درواقع بازار به این موارد نه تنها به عنوان یک موضوع فرهنگی بلکه به عنوان یک موضوع کاملا تجاری و سود ده نگاه می‌کند.
فقط کافی است چند روز قبل از این رویدادهای تقویمی به بازار و فضای مجازی نگاهی بیندازیم. وبسایت های فروش را که مشاهده می کنیم به خوبی متوجه می شویم که بسته ها و تخفیف های مثلا ویژه و همچنین صفحات مخصوص برای این روزها درست می شود. مغازه ها نیز ویترین های خود را مختص این روزها می آرایند و فضای مجازی نیز پر از مطالب احساسی و جذاب برای تبلیغ این روزمی شود.
شاید اگر با خود مردم و خصوصا جوانان بود این روزها محلی از اعراب در زندگی شان نداشت اما وقتی فضای مجازی را مشاهده می کنند که مثلا روزی مثل ولنتاین را با آب و تاب کامل تبلیغ می کند و آنرا روز خاصی توصیف می کند و نشان می دهد عده ای برای همسران و افراد مورد علاقه خود کالاهای لاکچری و خاص می خرند و اینگونه به صورت مادی ابراز علاقه می کنند، آدرنالین هیجانات مربوط به این روز در جوانان بالا می رود.
این درحالی است که اگر سال های اول این موضوع با آب و تاب برای جوانان خوشایند بود بعد از مدتی جذابیت خاص خود را از دست می داد و به یک مسائله قدیمی تبدیل می شد اما کارکرد فضای مجازی و بازار و وبسایت های فروش کالا این است که همین روزها را بیش از پیش برای جوانان رنگی و جذاب کنند و آنان را به مغازه ها و صفحات فروش خود بکشانند تا بلکه هدیه ای برای فرد مورد علاقه خود تهیه کنند.
نکته جالب استفاده از رنگ های جیغ و جذاب در این موارد است. عموما رنگ های با تم گرم و پررنگ از جمله قرمز و صورتی و بنفش در این حوزه بکارگرفته می شود که بیشتر مشتری را جذب کند. این درحالی است که یک رقابتی نیز در هدیه دادن و حسادت در این حوزه نیز ایجاد می شود تا بیشتر از گذشته افراد را برای خرید کالاهای لوکس و گرانقیمت ترغیب کنند. کالاهایی که در روزهای عادی چه از سوی فرد هدیه دهنده و چه هدیه گیرنده به هیچ وجه قابل خرید و خواستنی نیست در این روزها با فضای هیجانی احساسی که ایجاد می شود خریداری و هدیه داده می شود.
در فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز این موضوع تا حد زیادی به مخاطب القا می شود که برای ابراز علاقه بیشتر باید کالاهای گران قیمت تر بخرد. درواقع هر چه صفر مقابل اعدادی که برای خرید هدیه طرف مقابل خرج می شود بیشتر باشد، نشان دهنده علاقه بیشتر فرد است و این موضوع در واقعیت هم باعث آزار دیدن خریدار و هم باعث توقع بیش از حد هدیه گیرنده می شود و در ادامه باعث رنجش خاطر افراد نسبت به هم شده و مشکلات و آسیب های اجتماعی و خانوادگی آغاز می شود. از این روست که بعضا در فضای شبکه های اجتماعی به طور آموزشی تبلیغ می شود که مثلا یک فرد برای همسر آینده خود گوشی های لاکچری خریده است و اینگونه به طور تبلیغاتی القا می شود که ابراز علاقه یعنی خریدن این نوع گوشی های گرانقیمت.
اما در این روند بیشتر فرد بازاری سود می کند وبعضا دیده می شود در یک فضای هیجانی افراد آنچنان دچار احساسات کاذب می شوند که همه و یا بخش اعظمی از سرمایه زندگی که روزها و ماه ها برای آن زحمت کشیده‌اند را به یک ایده دروغین که هر چه کالا قیمت بیشتری داشته باشد بیشتر نشانه عشق و علاقه است، می دهند. باری که بعدا با این نوع حرکات بیشتر بر روی خصوصا جوانانی که تازه قصد دارند وارد یک زندگی زناشویی شوند اضافه می شود، آنان را آزار می دهد.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ولنتاین ، تجارت ولنتاین ، کالاهای لاکچری ، روز عشق ، روز عشاق
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو