دکتر بایرامی بایرامی متخصص زنان و زایمان

چاقی، مهم ترین بروز بارداری های پر خطر/ پیاده روی فعالیت بی خطر در دوران بارداری

یک دکتر متخصص زنان و زایمان به بانوان باردار با تأکید بر انجام فعالیت های بدنی توصیه کرد: در صورت عدم منع فعالیت ورزشی، ورزش را در برنامه روزانه يا هفتگي خود قرار دهند، به طوری که در فعالیت های فیزیکی منظم و با شدت متوسط به مدت حداقل 150 دقیقه در هفته شرکت کنند. حین کتاب خواندن هر زمان که ممکن است بایستند. پیاده روی نمونه فعالیت بی خطر در دوره بارداری می باشد.
چاقی، مهم ترین بروز بارداری های پر خطر/ پیاده روی فعالیت بی خطر در دوران بارداری
1401/11/16 - 11:12
تاریخ و ساعت خبر:
144906
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از آذربایجان غربی، بسیاری از بانوان باردار این پندار اشتباه را دارند، هرچقدر بیشتر استراحت کنند، فرزندی سالم تر به دنیا خواهند آورد، حال آنکه چنین نیست.
حتی تجربیان نسل های گذشته و بانوان روستایی برعکس این موضوع را اثبات می کند، کما اینکه از یک سو قالی بافی و دامداری می کردند، از سوی دیگر همسر و چندین فرزند خود را مدیریت می کردند.
بنابراین لازم است، که این تفکر غلط اصلاح شده، بانوان را به سوی دوران بارداری با تحرک کافی سوق دهیم.در این راستا با خانم دکتر بایرامی متخصص زنان و زایمان مصاحبه کرده ایم که از نظر مخاطبان می گذرد:
رفتار بی تحرکی چیست؟
امروزه شیوه زندگي بیشتر مردم به دلایل متعددی به سمت کم تحرکي و بي تحرکي پیش مي­ رود، به طوری که آپارتمان نشینی و پیشرفت های تکنولوژیکي باعث شده، انجام بسیاری از فعالیت ها که قبلا با انرژی بدن انجام می شد به وسیله ماشین صورت گیرد، در دوران بارداری بی تحرکی مشکلی قابل توجه و ناشناخته اي است و زنان باردار باید سبک زندگی کم تحرک خود را برای داشتن بارداری سالم و شادتر تغییر دهند.
تحقیقات نشان می دهد زنان باردار 50 درصد از وقت خود بی تحرک هستند، رفتار مرتبط با ­بی­ تحرکی به نوعی از رفتار در بیداری اطلاق می­ شود که با مصرف کمتر انرژی در حالت­ های نشستن (نشستن در حال استفاده از کامپیوتر، تماشای تلویزیون یا در اوقات فراغت و استفاده از خودرو برای رفتن سر کار) لم دادن، یا دراز کشیدن مشخص می­ شود، که تماشای تلویزیون ممکن است یکی از متداول­ ترین رفتارهای بی­ تحرک روزمره باشد.
در جامعه مدرن، سبک زندگی بی­ تحرک به طور فزاینده بسیار شایع است و عامل خطر برای مشکلات و بیماری­ های سلامتی در نظر گرفته می­ شود.
بی تحرکی چه خطراتی برای مادران بارداردارد؟
زنان در سنین باروری که دارای سبک زندگی بی­ تحرک هستند در معرض خطر اضافه وزن و چاقی قرار دارند، اضافه وزن و چاقی در خانم­ های سنین باروری علاوه بر ایجاد بیماری­ های مزمن، بارداری­ های پرخطر و تاثیرگذاری روی سلامت جنین، مشکلات روحی را نیز برای آنان در پی دارد.
البته اثرات مضر بی­ تحرکی بر سلامتی ممکن است در افراد با شاخص توده بدنی بالا حتی بیشتر هم باشد، زیرا در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی، زمان بیشتری را در رفتارهای بی­ تحرک صرف می­ کنند. اضافه وزن بیش از حد در بارداری خطر دیابت حاملگی، دیابت ملیتوس، فشارخون بالا، پره اکلامپسی و ماکروزومی جنین را افزایش می دهد.
چرا دوران بارداری دوران بی تحرکی است؟
زنان باردار معمولا فعالیت های بدنی خود را کاهش می دهند یا حتی گاهی اوقات فعالیتی ندارند، برخی از زنان باردار نیز طبق توصیه های پزشکی و به علت وجود عوارض بارداری از فعالیت خودداری کرده، حتی فعالیت فیزیکی خود را محدود می کنند.
به عنوان مثال برخی از زنان مبتلا به اختلالات هیپرتانسیو ناشی از بارداری، زایمان زودرس، جفت سرراهی و بیماری های شدید قلبی و ریوی از زندگی کم تحرک سود می برند، همچنین در زنان دارای باردار چندقلویی و محدودیت رشد داخل رحمی جنین ممکن است، استراحت بیشتر سودمند باشد.
دلایل احتمالی بی تحرکی در دوران بارداری را بفرمایید
ترس از سقط جنین و زایمان زودرس، سبک زندگی بی تحرک قبل از بارداری، سبک زندگی مدرن، صرف زمان طولانی در شبکه های اجتماعی، نداشتن دانش و آگاهی در مورد کم تحرکي، نداشتن شغل، ناراحتی جسمی ، درد ، حالت تهوع يا استفراغ از جمله دلایلی هستند که می توان برای بی تحرکی در دوران بارداری برشمرد
راه کارهاي مقابله با کم تحرکی بارداري را بفرمایید
نشستن، برخلاف ورزش و فعالیت بدنی یک رفتار معمولی است که می­ تواند بارها و در طول روز بدون برنامه­ ریزی آگاهانه اتفاق بیفتد، بنابراین، مداخلات برای کاهش زمان بی­ تحرکی می­ تواند ساده بوده و به حداقل برنامه­ ریزی یا تلاش نیاز داشته باشد.
همچنین به سهولت در اکثر محیط­ ها قابل اجرا بوده و می توان برای کم کردن بی­ تحرکی رفتارهای ساده­ ای مانند ایستادن و یا بهتر از آن راه رفتن به جای نشستن انجام داد.
افزایش فعالیت بدني روزانه از ایجاد تغییرات کوچک درزندگي روزمره ناشی می شود و برای عادت به افزایش آن می توانید کارهای کوچک ولی مفید زیر را انجام دهید.
برای کاهش کم تحرکی چه توصیه هایی دارید؟
بانوان باردار زمانی را برای فعالیت بدنی اختصاص دهند، ایستادن و حرکت کردن در فواصل منظم، هنگام تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر و عدم انجام کار طولانی مدت پشت میز را مورد توجه قرار دهند.
هنگام مکالمه تلفنی، از نشستن يا دراز کشیدن خودداری کرده و سعی کنند راه بروند.
به عنوان مثال هنگامی که منتظر جوش آمدن کتري هستند یا غذايتان را براي گرم کردن در ماکروویو قرار داده اید فعالیتهاي ساده (مانند قدم زدن) انجام دهید. در صورت عدم منع فعالیت ورزشی، ورزش را در برنامه روزانه يا هفتگي خود قرار دهند، به طوری که در فعالیت های فیزیکی منظم و با شدت متوسط به مدت حداقل 150 دقیقه در هفته شرکت کنند.
حین کتاب خواندن هر زمان که ممکن است بایستند. پیاده روی نمونه فعالیت بی خطر در دوره بارداری می باشد.
خبرنگار- سونیا بدیع
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
چاقی، بارداری، کم تحرکی، رابطه کم تحرکی و بارداری پرخطر، پیاده روی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو