دکترای تخصصی روانشناسی و مدرس دانشگاه:

پدر؛ اولین و مهم ترین عامل تربیت اجتماعی و اعتماد به نفس فرزندان

قویدل حیدری گفت : باتوجه به حضور بیشتر و فعال تر پدران در جامعه و شناخت بیشتر با هنجارها، ارزش ها، آداب و رسوم و مهارت های اجتماعی ،تاکید بیشتری روی پدران است که دختران خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم با آن ها آشنا نمایند.
پدر؛ اولین و مهم ترین عامل تربیت اجتماعی و اعتماد به نفس فرزندان
1402/02/30 - 14:41
تاریخ و ساعت خبر:
148419
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دکتر محبوبه قویدل حیدری، دکترای تخصصی روانشناسی و مدرس دانشگاه، در گفتگو با خبرگزاری زنان نیوز، در ارتباط با نقش پدر در تربیت اجتماعی و اعتماد به نفس فرزندان بیان داشت : تربیت اجتماعی و اعتماد به نفس فرزندان یکی از موضوعات مهم در مباحث علوم تربیتی است که دربین عوامل متعدد آن، نقش والدین به خصوص پدر به عنوان اولین و مهم ترین عامل به شمار می رود،چرا که کودکان نخستین روابط اجتماعی خود را توسط خانواده برقرار می کنند. کودکان از والدین خود،هنجارها و ارزش‌ های اجتماعی و اخلاقی را می آموزند و در این زمینه از آنان تقلید می کنند.کودکان نخستین وابستگی های عاطفی نزدیک و صمیمی خود را در بطن خانواده برقرار می سازند، زبان را یادگرفته و درونی کردن ارزش ها و هنجارهای فرهنگی را آغاز می نمایند.
وی افزود : اعتماد به نفس نوعی نگرش می باشد که به فرد اجازه می دهد دیدگاه واقعی و مثبتی نسبت به خود داشته باشد و سبب می شود فرد به توانایی های خود اعتماد کند و احساس کنترل بر زندگی داشته باشد. بنابراین یکی از نیازهای اساسی انسان ها در تمامی مراحل زندگی داشتن میزان معینی اعتماد به نفس است. اساساً افرادی که از اعتماد به نفس بالاتری دارند به واسطه رشدیافتگی ،
ارتباط اجتماعی مثبتی برقرار می کنند. اعتماد به نفس بر روابط افراد اثر می گذارد و معمولا افراد با اعتماد به نفس بالاتر، روابط میان فردی بهتری دارند.
دکتر قویدل حیدری ادامه داد: باتوجه به اینکه معمولا پدران حضور بیشتر و فعال تری در جامعه داشته و شناخت بیشتری با هنجارها، ارزش ها، آداب و رسوم و مهارت های اجتماعی دارند، در این خصوص تاکید بیشتری روی پدران است که دختران خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم با آن ها آشنا نمایند.البته نقش مادران نیز در این زمینه به عنوان کمک کار، قابل انکار نیست.
وی افزود : در آیات متعدد قرآن کریم و همچنین در منابع حدیثی، مطالب بسیار مهم و قابل تامّلی در مورد ادب ، آداب و مهارت های اجتماعی به عنوان ارزش اخلاقی و اجتماعی وارد شده است برای مثال در روایتی می خوانیم: (بهترین چیزی که پدران برای فرزندان خود به ارث می گذارند ادب است)
در اهمیت این موضوع همین بس که بخش مهمی از آموزش کودکان در سیره معصومین
(ع) را آموزش آداب معاشرت و رسوم اجتماعی شکل می دهد.
دکتر قویدل حیدری بیان داشت : یکی از وظایف مهم پدر در فرآیند جامعه پذیری دختران در جامعه اسلامی تربیت اعتقادی و دینی آن ها به روش صحیح است. چرا که اگر افراد در جامعه با مفاهیم اعتقادی و دینی کاملا آگاهی داشته و زندگی خود را اساس آن سامان داده باشنددر انتقال ارزش های مثبت و سازنده و سرنوشت ساز به راحتی از یک نسل به نسل دیگر موفق تر خواهند بود.
وی در انتها افزود: اعتماد بنفس به عنوان یکی از نیازهای اساسی انسان بر رشد، تکامل و هویت فرداثرگذار است. اعتماد به نفس، اعتماد فرد به توانایی ها، ظرفیت ها و قضاوت ها، یا اعتقاد فرد به اینکه می تواند با موفقیت روز به روز با چالش ها و خواسته های خود روبرو شود است. به طور معمول، هنگامی
که فرد به توانایی های خود اطمینان داشته باشد، نسبت به فعالیت و رسیدن به اهداف خود انرژی و انگیزه بیشتری خواهد داشت و با سرعت بیشتری به اهداف مشخص شده در زندگی خود دست می یابد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روز دختر، نقش پدران در تربیت اجتماعی دختران، نقش پدران در اعتماد به نفس دختران،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو