استاد حوزه و دانشگاه:

نوع نگاه حضرت امام (ره) به جایگاه زنان فضا را برای استقلال فکری و عملی زن فراهم ساخت

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نگاه حضرت امام (ره) به زنان همواره این بود که هیچ مانعی برای رشد و تعالی زنان به معنی آزادی وجود ندارد.
نوع نگاه حضرت امام (ره) به جایگاه زنان فضا را برای استقلال فکری و عملی زن فراهم ساخت
1402/03/15 - 11:04
تاریخ و ساعت خبر:
149141
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - عصمت خزایی استاد حوزه و دانشگاه و فعال فرهنگی در گفتگو با خبر نگار زنان نیوز در زاهدان ضمن تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره ) گفت: همواره شاخص های سنجش خوب بودن و کارآمدی یک نظام، رویکرد آن به زنان است. حضرت امام (ره) با یک برنامه ریزی دقیق در رابطه با موضوع زنان نگاهی متفاوت در مقابل نگاه متحجرانه ی آن زمان به زنان را مطرح کردند. دز زمان گذشته نگاه متحجرانه به زنان سعی در محدود کردن زنان داشت تا از رشد و تعالی آنان جلوگیری کند. اما تاکید حضرت امام (ره) همواره این بود که هیچ مانعی برای رشد و تعالی زنان به معنی آزادی واقعی وجود ندارد و این دیدگاه را بارها در سخنرانی های خود طرح و در زمینه های مختلفی حتی صنعت مطرح کردند.
وی گفت: در سال های اول بعد از پیروزی انقلاب وقتی که حضرت امام (ره) ولادت فاطمه زهرا(س) را به عنوان روز زن اعلام کردند، نشان دهنده ي اين بود که در جمهوری اسلامی الگوی رفتاری حضرت فاطمه به عنوان دستور کار نه فقط در بحث حجاب بلکه برای حرکت سیاسی و اجتماعی زنان و بلکه مردان در ایران مطرح است. و امروزه اگر ما توانستیم حجاب را در کنار کرامت زن و فراهم کردن ارتقای جایگاهش در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی و غیره را ببینیم، به نظر امام نزدیک شده ایم اما اگر غیر از این باشد هنوز راه ها در پیش داریم تا بتوانیم به نظر و اندیشه ایشان برسیم .

خزایی گفت: این نگاه امام راحل به بانوان یعنی این که به لحاظ اجتماعی و سیاسی زنان آزادند که فعال باشند و هیچ مانعی برای رشد و ترقی و کسب علم برای آنان در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد . الگوی انقلاب اسلامی در عین حال که فضا را برای استقلال فکری و عملی زن فراهم ساخت، نسبت به رعایت شئونات انسانی و اخلاقی حساس بوده تا مانع از شکسته شدن حرمت زن و انسان شود. این الگو بلافاصله در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورهایی که جمعیت های مسلمان داشتند مورد استقبال گرفت. چون معرفی این الگو پشتوانه فکری داشت و دیدگاههای اندیشمندانی چون شهید آیت الله مطهری منشاء آن بود. به دلیل همین پشتوانه فکری بود که بعد از انقلاب ما، گرایش زنان مسلمان به حجاب در همه جای دنیا ایجاد شد و روز به روز گسترش یافت .
وی افزود : سخنان حضرت امام در مورد زنان همواره نشان از نگاه عمیق و ارزش نهادن به جایگاه زنان دارد و همواره زنان را تشویق به همراهی مردان در مبارزات می کردند و هدف از الگو قرار دادن حضرت فاطمه زهرا سلام الله به عنوان الگوی برتر برای بانوان مسلمان هم همین بود که چون آن بانو در راه رسیدن به حق و مبارزه با جور و ستم باید ایستادگی کرد و هیچ گاه دست از مبارزه بر نداشت و این جمله امام که می فرمايند: (ملتی که بانوانش درصف مقدم برای پیشبردمقاصداسلامی هست آسیب نخواهددید و زنان شجاع دوشادوش مردان پیروزی رابرای اسلام بیمه کردند شما سنگربان ارزشهای اسلامی در مقابل وضع جاهلی دینای غرب هستید) نشان از همین نگاه ژرف امام به جایگاه زنان دارد .دیدگاه امام خمینی(ره) در مورد زن و اهمیت نقش او بر اساس جهان بینی مکتب اسلام است. ایشان از معدود افرادی بود که به این جهان بینی کامل، دست یافته و معتقد بودند بانوان در اسلام جایگاه رفیعی دارند. حضرت امام همواره در روشنگری و بیان سوء برداشت ها و نیت های پلیدی که سعی و تلاش وافر برای توقف رشد بهینه زنان جامعه مسلمان داشتند تلاش کردند. تا همگان با جایگاه اصلی زنان در اسلام آشنا شوند ، ایشان در جایگاه احیاگر ارزشهای اصیل دینی، ساحت دین را از باورها و نواهای بی ریشه ای که با رنگ دین در ارتباط با بانوان درجامعه رسوخ کرده بود، پاک نمود.
وی در پایان با توجه به جمله امام که زنان و مردان در کنار هم این انقلاب را به وجود آوردند گفت : امید که زنان ایران اسلامي در راه آشنایی با جایگاه رفیعشان در اسلام و انقلاب همواره در حال پیشرفت و رشد و تعالی باشند و چون گذشته همدوش مردان برای پیشرفت ایران عزیز قدم بردارند .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جایگاه زنان در اندیشه امام خمینی، اندیشه های امام خمینی(ره) ، زن مسلمان ایرانی ، رحلت امام خمینی(ره)
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو