بانوی کارآفرین آبدانانی:

دولت برای کمک به قالیبافان باید یارانه ای بیمه تخصیص دهد /فرش دستباف آبدانان حال و روز خوشی ندارد

صنایع دستی به خصوص قالی بافی در شهرستان آبدانان می تواند زمینه های اشتغال بسیاری را برای جوانان به خصوص روستاییان ایجاد کند قالیبافی به دلیل مشکلات و تحریم های اقتصادی طی چند سال گذشته با مشکل رو به رو شده و از رونق افتاده است و کمتر کسی تمایل دارد که در این هنر 600 ساله فعالیت داشته باشد چرا که گران بودن مواد اولیه مرغوب یکی از موانع بزرگ برای رونق یافتن و توسعه تولید و و صادرات این هنر در شهرستان محسوب می شود که نیاز به عزم جدی مسئولان در این خصوص دارد.
دولت برای کمک به قالیبافان باید یارانه ای بیمه تخصیص دهد /فرش دستباف آبدانان حال و روز خوشی ندارد
1402/03/21 - 11:07
تاریخ و ساعت خبر:
149406
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مردم استان ایلام خصوصا شهرستان آبدانان از زمان های قدیم در رشته های مختلف صنایع دستی فعالیت داشته اند و به هر گوشه از این دیار که نگاه می کنیم در می یابیم که در هر نقطه از این استان هنرهایی چشم نواز به دست مردمان این خطه ساخته می شود که دل و چشم هر دلباخته هنری را می رباید و به بهترین شکل تولید صنایع دستی در این دیار رواج پیدا کرده است.
در شهرستان آبدانان صنایع دستی مختلفی از جمله جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، نمدمالی، زیلوبافی، قلاب‌بافی رواج دارد. یکی از مهم ترین صنایع دستی که در این دیار تولید می شود فرش دستباف است که می توان گفت فرش تولیدی این منطقه در کشور برای خود حرفی برای گفتن داشته است.
اقتصاد کشور ما به دلیل اتکا به نفت خام یک نوع اقتصادی تک محصولی محسوب می شود و برای رهایی از این موضوع می توان در زمینه صادرات صادرات غیر نفتی و توسعه آن قدم های موثری برداریم و از آنجا که نفت سرمایه ای تمام شدنی است، تولیدات صنایع دستی به عنوان فرآورده های صادراتی بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.
یکی از صنایع دستی که می تواند به اقتصاد کشور بسیار کمک کند بحث فرش دستباف است که توجه و نگاه ویژه مسئولان را می طلبد. همان طور که می دانیم فرش دستباف هنرمندان ایرانی در میان ملت های دیگر بسیار طرفدار دارد و اگر به این موضوع بیش از گذشته بپردازیم قطعا شاهد رونق یافتن و توسعه بحث اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.
فرش دستباف آبدانان حال و روز خوشی ندارد
صنایع دستی به خصوص قالی بافی در شهرستان آبدانان می تواند زمینه های اشتغال بسیاری را برای جوانان به خصوص روستاییان ایجاد کند و اگر این هنر احیا شود قطعا شاهد کاهش مهاجرت روستاییان و خالی شدن شهرها در این استان خواهیم بود.
قالیبافی به دلیل مشکلات و تحریم های اقتصادی طی چند سال گذشته با مشکل رو به رو شده و از رونق افتاده است و کمتر کسی تمایل دارد که در این هنر 600 ساله فعالیت داشته باشد چرا که گران بودن مواد اولیه مرغوب یکی از موانع بزرگ برای رونق یافتن و توسعه تولید و صادرات این هنر در شهرستان محسوب می شود که نیاز به عزم جدی مسئولان در این خصوص دارد.
یکی دیگر از مشکلات فرش دستباف وجود دلالانی است که فرش را به قیمت پایین از بافندگان خریداری می کنند و با قیمت های بالاتر در بازارهای مختلف به فروش می رسانند و عمده سود حاصل از فروش فرش دستباف آبدانان به جیب دالان سرازیر می شود و این موضوع سبب دلسردی بافندگان شهرستان شده است.

در همین راستا به سراغ یکی از کارگاه های قالی بافی درشهرستان رفتیم تعدادی از بانوان در این کارگاه مشغول به بافتن تار و پود قالی به یکدیگر بودند تا نقش و هنری زیبا و چشم نواز را ایجاد کنند.
«پروین چشفر» مسئول کارگاه قالیبافی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از دوران کودکی با بافت فرش آشنا شدم و در ایام تابستان به همراه مادرم؛ فرش می بافتم و بعد از گرفتن مدرک دیپلم به خاطر علاقه وافر به فرش به عنوان مربی شرکت سهامی فرش فرش با 32 نفر و 17 دار قالی فعالیت خود را به طور جدی شروع کردم.
وی با بیان اینکه با 100میلیون تسهیلات فعالیت کارگاه خود را آغاز کردم، افزود: بعد از 8سال همکاری با شرکت سهامی سال 92کارگاه خود را با فعالیت 70نفر به طور مستقیم با ایجاد شعبه های در روستاهای گنداب،انجیره ،شهر مورموری،سرابباغ،آبدانان و روستای زرانگوش دره شهر تاسیس کردم
این کارآفرین برتر با بیان اینکه برای علاقمندان به صورت رایگان دوره های آموزش برگزار می کرد ، گفت: در سال 96 حدود 150نفر بطور مستقیم در کارگاه مشغول به فعالیت شدند و اشتغالزایی داشته اما اکنون این تعداد به 90 نفر رسیده است چرا که بافت قالی صرفه اقتصادی لازم را برای آنها ندارد.
چشفر با اشاره به اینکه از این تعدا 10نفر بیمه روستایی هستند، ادامه داد: دولت برای کمک به قالیبافان باید تعرفه ی یارانه ای کمک هزینه بیمه تخصیص دهد که اینگونه افراد به شغل خود در آینده امیدوار باشند
وی در ادامه افزود: خیلی از افراد هستند که بیمه قالی بافی(فرش) هستند اما بافنده واقعی فرش نیستند و این بی عدالتی است برای افرادی که بافنده فرش هستند اما نتوانستند بیمه شوند.

این قالیباف نمونه با تاکید بر گرانی مواد اولیه گفت:تهیه مواد اولیه مرغوب علاوه برگرانی دسترسی به آنها بسیار مشکل است و برای تهیه مواد اولیه باید به قم و تبریز مراجعه کنیم که با توجه به بعد مسافت هزینه اضافی بر تولید کننده وارد می کند.
قالیباف آبدانانی به عدم بازار فروش تولیدات اشاره و اظهار داشت: ما این فرش ها را به دلالانی از قم با قیمت 250میلیونی به فروش می رسانیم و این دلالان فرش ها را با قیمت های چون 700میلیونی به کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس به فروش می رسانند که تمام سود آن جیب دلالان و واسطه گران می رود که مهمترین معضل برای فرش است.
این کارآفرین با بیان اینکه کمیته امداد با معرفی زنان بی سرپرست و بد سرپرست در طرح اشتغالزایی همکاری دارد ،گفت: بسیج جامعه زنان شهرستان آبدانان نیز در طرح فدک برای معرفی و کمک به توسعه کارگاه در حدود دو سال گذشته همکاری خوبی داشته که انتظار می رود همکاری بیشتر و مداوم شود.
وی در پایان با بیان مشکلات خود افزود:در حال حاضر مهمترین مشکل ما نداشتن مکان مناسب برای توسعه بیشترکارگاه است که با وجود نامه نگاری فراوان با مسئولین شهرستان هنوز توفیقی صورت نگرفته است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
صنایع دستی، هنر قالبی بافی، قالی دست بافت آبدانان، قالیبافی هنری 600 ساله، موانع قالیبافان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو