یک فعال فرهنگی :

میل به ادامه تحصیل ، بدبینی به مردان و ناهماهنگی تحصیلی بین دو جنس از مهم ترین عوامل بازدارنده ازدواج دختران

یک فعال فرهنگی، میل به ادامه تحصیل ، بدبینی به مردان و ناهماهنگی تحصیلی بین دو جنس را از جمله مهمترین عوامل بازدارنده ازدواج در دختران عنوان کرد.
میل به ادامه تحصیل ، بدبینی به مردان و ناهماهنگی تحصیلی بین دو جنس از مهم ترین عوامل بازدارنده ازدواج دختران
1402/02/04 - 08:00
تاریخ و ساعت خبر:
146531
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، زهرا حمیدی فلاحی در خصوص بررسی علل مجرد بودن دختران و عدم تمایل ازدواج جوانان اظهار کرد: همة جوامع برای تحقق مقاطع مهم زندگی مانند شروع شغل، زمان ازدواج، فرزنددار شدن، بازنشستگی و غیره، زمانبندی اجتماعی دارند که به این انتظارات درجه بندی شده سنی برای رویدادهای خاص زندگی، ساعت اجتماعی اطلاق می شود.
وی یکی از الگوهای زمان بندی شده اجتماعی ازدواج در جوانان را زمان ازدواج دختران دانست و افزود: ازدواج یک امر جهانی است که در تمام جوامع و در طول تاریخ وجود داشته و به یک مجموعه از نیازهای اساسی انسان پاسخ می دهد. بقای نسل و پرورش فرزندان، تحقق آرزوی دیرین کودکی برای پدر و مادر بودن و دستیابی

به عالی ترین سطح دوستی و صمیمیت، ارتباط گرم و دوجانبه عاطفی جنسی و تقسیم کار و همکاری و همراهی
در طول زندگی در شمار اساسی ترین کارکردهای تشکیل زندگی مشترک است.
این فعال فرهنگی گفت: این پیمان در زندگی انسان به خصوص زنان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا موجودیت دو انسان را از جهات مختلف به هم پیوند می دهد. از نظر روانشناسی، توانایی در ایجاد یک رابطه صمیمی که مستلزم مصالحه و گذشت است، به احساس هویت شخصی فرد بستگی دارد. هویتی که پایه های آن در دوران پیشین زندگی شکل گرفته است.
حمیدی فلاحی بیان کرد: افرادی که از هویت برخوردارند، آماده اند که هویت خود را با فرد دیگری سهیم شوند، این مسأله نوعی از خودگذشتگی متقابل بین کسانی که شریک زندگی یکدیگرند، ایجاد می کند. وجود روابط آزاد و گسترده جوانان و بدبینی نسبت به انتخاب همسر، بالا رفتن هزینه های زندگی همراه با بالا رفتن توقعات افراد، سست شدن پیوندهای خانوادگی، تقلیل حمایتهای مادی و معنوی والدین از فرزندان، افزایش پدیده چندهمسری و تعداد زوجین و ... از علل عمده ای است که دختران امروزی با احتیاط زیادی برای ازدواج اقدام کرده و یا آن را دائماً به تأخیر می اندازند.
وی توضیح داد: اما به راستی تنها این عوامل است که باعث به تأخیر انداختن ازدواج در دختران ایرانی شده است؟ چرا امروزه برخلاف گذشته ازدواج در میان دختران به تأخیر افتاده است؟ عدهای از این دختران تمایلی به ازدواج ندارند و حتی عده ای دیگر از تجرد خویش راضی و خشنود هستند. این درحالی است که پژوهشهای مختلف نشان می دهد زنان متأهل در مجموع خوشبخت تر و راضی تر از مجردها هستند و احساس شادکامی بیشتری می کنند. همچنین زنان متأهل نسبت به دختران مجرد از استرس کمتری رنج می برند زیرا ازدواج امنیت خاطر فراوانی برای زنان به همراه دارد و این مسأله احتمالاً به علت حمایت دوجانبه ای است که در ازدواج موفق به چشم می خورد.
- ایجاد ناهماهنگی تحصیلی بین دو جنس :
این فعال فرهنگی در توضیح عوامل بازدارنده ازدواج دختران عنوان کرد: با توجه به گسترش روزافزون تعداد دختران تحصیل کرده و از طرف دیگر تمایل پسران برای ورود سریع تر به بازار کار و امتناع از ادامه تحصیلات دانشگاهی، موجب شده است که توازن و هماهنگی تحصیلی بین دختران و پسران جامعه ایرانی کاهش چشمگیری یابد و همین مسأله باعث شده که بسیاری از دختران حاضر به ازدواج با مردانی با تحصیلات پایین تر از خودشان نباشند. نتیجه چنین هماهنگی چیزی جز تجرد دختران نخواهد بود.
- میل به ادامه تحصیل در دختران
حمیدی فلاحی اظهار کرد: با تغییرات چشمگیر فرهنگی و اجتماعی که در سالهای اخیر در جامعه ما شکل گرفته، عده کثیری از دختران مانند گذشته نمی خواهند نقش واحد و یک بعدی را در جامعه ایفا کنند، مثلاً فقط نمی خواهند در خانواده نقش یک همسر و مادر را ایفا کنند بلکه تمایل زیادی به ادامه تحصیلات، کسب مدارج بالای علمی و به دنبال آن دستیابی به موقعیتهای اجتماعی و اقتصادی بالا هستند. همین مسأله باعث شده که تمرکز بسیاری بر ادامه تحصیلات تا مدارج بالاتر داشته و برای نیل به این خواسته فرصتهای ازدواج را نادیده گرفته و بیشتر به دنبال استقلال فردی خویش باشند.
- بدبینی نسبت به مردان
وی افزود: مسلماً در زندگی زناشویی، فردی که بیش از دیگری عشق و محبت را طلب می کند، زن است. زنان به طور عمده برای دستیابی به یک رابطه عمیق عاطفی برای ازدواج اقدام می کنند و این درحالی است که با ایجاد برخی تغییر و تحولات در جامعه کنونی ما بسیاری از دختران جامعه ما شاهد اتفاقات تلخ در زندگی اطرافیان به تعدد زوجین و یا اقدام به عقد موقت، باعث شده که دستهای از دختران این اقدامات را به اشتباه به همه مردان تعمیم داده و از ازدواج سرباز زنند و به این باور اشتباه می رسند که همه مردان قابل اعتماد نبوده و به زندگی زناشویی خود وفادار نمی مانند.
این فعال فرهنگی افزود: البته در بیان علل تجرد دختران به عوامل بیشتری می توان پرداخت اما به نظر می رسد که مؤلفه های یاد شده بیش از دیگر عوامل مهم بوده و دارای فراوانی و شیوع بیشتری است.
خبرنگار فائزه دوس علیوند
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ازدواج دختران، دلایل تأخیر در ازدواج دختران، ازدواج دیرهنگام
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو