معاونت راهبردی جبهه مردمی انقلاب فرهنگی

شکل گيري شخصيت و هويت يابی دانش آموز تحت تاثیر رفتار معلم است

زرگر پور گفت : جامعه دارای رشد و بالندگي نیازمند انسان‌های قدرتمند ،خلاق ،متفکر ،پويا و توانمند از نظر علمي است .
شکل گيري شخصيت و هويت يابی دانش آموز تحت تاثیر رفتار معلم است
1402/02/14 - 08:43
تاریخ و ساعت خبر:
147754
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - فاطمه زرگر پور معاونت راهبردی جبهه مردمی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما در زاهدان در پاسخ به سوال نقش معلمین زن در رشد و توسعه علمی کشور ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری و تبریک روز معلم گفت: امام خميني رحمه اﷲ عليه مي فرمايند : معلمي شغل انبياست ؛ وقتي چنين مقايسه اي صورت مي گيرد و رسالت يک معلم همچون‌رسالت انبيا دانسته مي شود، نشان دهنده اين موضوع است که معلم مي تواند در ابعاد مختلف زندگي مرجع باشد و بيانگر نقش معلم در تربيت و انسان سازي است.
وی گفت: ما اگر به دنبال جامعه اي هستيم که در همه ابعاد داراي رشد و بالندگي باشد ، ابتدا بايد انسان هايي قدرتمند ،خلاق ، متفکر ، پويا ، سالم و تواتمند از نظر علمي داشته باشيم تا به وسيله آنها زمينه هاي رشد و توسعه جامعه را ايجاد کنيم و حرکتي پرشتاب و رو به جلو داشته باشيم.اگر دقت کنيم هر انساني در حساس ترين دوران زندگي خود شخصيت او شکل ميگيرد يعني از سنين کودکي تا جواني در نظام آموزشي ما و تحت تربيت معلمان ما قرار دارد ؛ خوب اين انسان مثل يک ماده خام اوليه اي مي باشد که آماده ي شکل گيري است و درچنين شرايطي در اختيار معلم قرار مي گيرد .لذا معلم در شکل گيري شخصيت او و هويت يابی او نقش بسيار مهم و حياتي دارد؛ هم مي تواند از او انساني قدرتمند، انديشمند ، کارآمد ، موثر ، مسئوليت پذير ، مستقل ،خلاق و متعهد و مولّد بسازد و هم انساني سطحي نگر ،بدون اعتماد به نفس ، وابسته و مصرف کننده و اين به خوبي جايگاه معلم و نقش و رسالت خطير او را نشان مي دهد.

ایشان نظام آموزش و پرورش را مهمترین عامل رشد شخصيتي و تربيت نوجوانان و جوانان دانسته و گفت :به دنبال تربيت نيرو براي تحقق آرمان ها، جامعه اي رشد يافته که در آن معلم، انسان متعهد و متخصص تربيت مي کند و جامعه هم براي حرکت رو به رشد نياز به نيروي متعهد و متخصص دارد . اين رابطه ي دوسويه،بيانگر جايگاه و نقش مهم معلم است.
زرگر پور گفت: مقام معظم رهبري نقش معلم را به نقش سوزنبان در مسير حرکت قطار مي دانند ، شايد از نظر ما نقش سوزنبان کم اهميت به نظر بيايد و گاهي اصلا به چشم نيايد اما اگر دقت کنيم درمي يابيم که مرگ و زندگي تمام افراد حاضر در قطار به دقت و تعهد و کار سوزنبان بستگي دارد ؛ يک لحظه غفلت سوزنبان باعث انحراف قطار از مسير حرکت مي شود و در نتيجه جان انسان هاي زيادي به خطر مي افتد.نقش معلمي چنين نقشي است و به همين دليل است که دشمن در تلاش است تا چهره و جايگاه و رسالت معلم در جامعه ماراتخريب کند چراکه حرکت قطار جامعه بستگي به دقت نظر و نحوه عملکرد معلم دارد ؛ غفلت معلم از کار خود و غفلت جامعه از جايگاه و اهميت نقش او باعث انحراف حرکت جامعه ميشود و جامعه را از رشد و توسعه دور مي سازد.تا اينجا اهميت نقش معلم بيان شد ، حال اگر عنوان زن را هم به معلم اضافه کنيم و معلم زن و نقش او را مورد بررسي قرار دهيم اهميت بحث دو چندان مي شود زيرا نگاه اسلام به زن و نقش او در جامعه نقش آموزشي است .
معاونت راهبردی جبهه مردمی انقلاب فرهنگی ضمن تشبیه نقش و رسالت زن در جامعه اسلامی به رسالت انبيا گفت : زنان نقش بسزایی در جامعه اسلامی دارند يعني همان نقش انسان سازي ، اعم از اينکه اين زن مادر باشد يا معلم . زن از مهم ترين عوامل منتقل کننده فرهنگ و علم درجامعه است ، استحکام روحي ، رواني ، شخصيتي و اجتماعي هرانسان در پرتو آموزش است و مهم ترين نقش زن هم آموزش است لذا رسيدن به انسان متعالي و رشد يافته منوط به نقش آموزشي زن است.
زن عنصر مهر و عاطفه را در اختيار دارد که از مهم ترين ارکان تربيتي و انسان سازي است و اساسا تربيت در سايه محبت صورت مي گيرد .معلم زن با همين عنصر عاطفه و محبت تاثير بيشتري در مسير تر بيت مي تواند داشته باشد.اهميت اين مساله آنجا بيشتر مي شود که طبق فرمايشات رهبر معظم انقلاب ما به دنبال ارائه الگوي سوم زن مسلمان به دنيا هستيم يعني زني که عفيفه است ، پاکدامن است و در عين حال نقش موثر در رشد جامعه در ابعاد مختلف و حضور فعال و سالم در عرصه اجتماع دارد و باعث تغيير نگاه به زن خواهد بود ؛ نگاهي که جنسيتي نيست و به او به عنوان وسيله لذت جويي و کام جويي نمي نگرد . خوب اين هويت را چه کسي بايد براي دختران و زنان جامعه ما ايجاد و تبيين کند؟ چه کسي بايد چنين نگاه جامعي را به دختران ما بدهد؟ چه کسي بايد حس رضايت از زن بودن را به دختر مسلمان ايراني منتقل کند ؟ مسلما يکي از مهم ترين عناصر اجتماع که تاثير مهمي درهويت سازي و شخصيت سازي دختران نوجوان و جوان ما دارد معلم است آن هم در حساس ترين دوران رشد يک
انسان . در دوراني که شخصيت يک انسان پي ريزي مي شو د معلم است که مي تواند از دختر نوجوان و جوان مسلمان ايراني يک دختر مسلمان انديشمند قوي ،متعهد ،متخصص و عفيفه بسازد و خود او نيز به عنوان يک زن موفق که به لحاظ علمي توانمند است ، و خود ،متعهد و مسئول و عفيفه است
يک الگوي جامع براي دانش آموزان دختر خواهد بود و می تواند دختراني تربيت کند که آنها را به عنوان الگوي سوم زن مسلمان به دنيامعرفی کنیم.
لیلا داودی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شخصیت و هویت دانش آموزان، رفتار معلم، نقش معلم در شخصیت یابی دانش آموزان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو